ارزش آفرينی لیزینگ در بازارهای نوظهور
لیزینگ زمینه لازم را برای افزایش سرمایهگذاری داخلی در درون اقتصاد فراهم میکند. از طریق توسعه سایر ابزارهای مالی همچون لیزینگ، فعالیتهای بخش مالی كشورها با معرفی محصولات جدید و یا فعالان صنعت تعمیق مییابد.
لیزینگ توسط انواع کسب و کارها به عنوان یک ابزار مالی برای تأمین داراییهایی به ارزش دهها دلار تا دهها میلیون دلار استفاده میشود، و کسانی (شرکتهای کوچک) که فاقد دارایی پایه قابل توجه هستند، از طریق آن میتوانند ارزش ذاتی دارایی خریداری شده توسط لیزینگ را به عنوان وثیقه سرمایهگذاری بكار ببرند. این بنگاههای کوچک، دارایی دیگری برای وثیقه تسهیلات و یا دیگر وامهای با وثیقه در کشورهایی که در آن گزینهای برای اعطای وامهای بدون ضمانت و وثیقه وجود ندارد، در اختیار ندارند. لیزینگ توسعهیافته به کارآفرینان اجازه میدهد تا با امکان دسترسی به منابع مالی و به دنبال آن، درآمدزایی از محل داراییها، به لحاظ اقتصادی فعالتر شوند. همچنین، لیزینگ در کشورهای با محیطهای کسب و کار ضعیف، یک مزیت مهم ارائه میدهد، به خصوص آن كشورهایی که با حقوق طلبکار و قوانین وثیقه و ثبتی ضعیف روبرو هستند، از جمله آنهایی که اعطاكننده وام با وثیقه در آن كشور بهطور پیش فرض اولویت ندارد.
در نتیجه، لیزینگ گاهی اوقات تنها ابزار مالی در دسترس برای تأمین مالی میانمدت شرکتهای کوچک و متوسط (SME) برای پشتیبانی از سرمایهگذاری در داراییهای مولد و لجستیک است. یك لیزینگ پویا میتواند تا حد زیادی اقتصاد یك کشور را از طریق ایجاد دسترسی به منابع مالی که به نوبه خود، میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی بیانجامد، منتفع سازد.
لیزینگ همچنین نقش مهمی در سوق دادن کسب و کارهای کوچک به سوی سیستم مالی رسمی دارد. به صورت غیر رسمی، بنگاهها جهت دسترسی به تأمین مالی از طریق لیزینگ، سابقه ساختگی از معاملات مالی ایجاد میكنند. در حالیكه اگر زیرساختهای اشتراکگذاری اطلاعات (Information-sharing infrastructure) معتبر و درخور وجود داشته باشد، بانکها و سایر مؤسسات مالی میتواند با دسترسی به این سوابق، ریسكها را بهتر مدیریت كنند و خدمات جامعتر مالی به این بنگاههای کوچک ارائه كنند. از طریق این فرصت نوین، شركتهای کوچک انگیزه جدیدی برای پیوستن به بخش رسمی یافتند.
اقتصادهای نوظهور، تقریباً همیشه از سیستم بانکی که تنها قادر است به مشتریان بالقوه خود طیف محدودی از محصولات را ارائه دهد، رنج میبرند. بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصادهای نوظهور وثیقه کافی و یا سابقه اعتباری برای دسترسی بیشتر به تأمین مالی سنتی بانکی ندارند. این نتایج حاصل کمبود اعتبار موجود به کارآفرینان داخلی است. توسعه لیزینگ به عنوان یک ابزار مالی، ارائه طیف وسیعی از محصولات مالی در بازار را افزایش میدهد و دسترسی بنگاهها به منابع مالی را فراهم میكند، در نتیجه تولید داخلی ترویج مییابد، اقتصاد رشد میكند و شغل ایجاد میشود.
توسعه بازار لیزینگ
ایجاد یک صنعت لیزینگ پایدار در کشورهای در حال توسعه، نیاز به سرمایهگذاری و سازندگان دانش فنی، تنظیمکنندگان و فعالان بخش خصوصی است. برای رفع این نیاز، مؤسسه مالی بینالمللی (IFC) برنامههای مشاورهای را با مشاركت تأمینکنندگان دو جانبه و چند جانبه مالی، برای ارتقاء شركتهای خرد، کوچک، و متوسط (MSMEs) از طریق دسترسی به منابع مالی مدتدار تجهیزات و گسترش بازارهای مالی محلی، فراهم میکند. خدمات مشاوره مستقیم به شركتهای لیزینگ متقاضی در زمینههای عملیاتی، استراتژی، مدیریت ریسك و نظارت، و همچنین حمایت گسترده از صنعت لیزینگ در کشورهای در حال توسعه، جهت رفع محدودیتهای امور نظارتی و سیاستی، و بالابردن سطح حمایت و آگاهی، ارائه میشود.
بسیاری از کشورها، در توسعه صنعت لیزینگ با موانع ساختاری زیر مواجهاند:
- فقدان تعریف واضح و قوانین و مقررات قابل پیشبینی حاکم بر معاملات لیزینگ
- استانداردهای حسابداری نامشخص
- فقدان یک رژیم مالیاتی مناسب
- تواناییهای كم بودجهای
- عدم وجود چارچوب قانونی و نظارتی مناسب
مؤسسه مالی بینالمللی دریافته است که، لیزینگ برای توسعه معمولاً نیازی به اعطای هرگونه مزیتهای مالیاتی یا نظارتی ندارد. با این حال، بدون مقررات مكتوب و مشخص، لیزینگ در مقابل آندسته از وامهایی كه برای سیستمهای قضایی، مالی و تجاری بهتر قابل درک است، ضعیف است. بنابراین، تمرکز بر کمکهای دولتی در ایجاد زمینه فعالیت لیزینگ، اجازه میدهد كه رقابت روزافزون و منصفانه بین وام و اجاره به نفع مشتریان بنگاههای كوچك و متوسط (SME) و بطور کلی توسعه اقتصادی بوجود آید. در بسیاری از موارد، یا مقررات خاص برای لیزینگ وجود نداشت، یا به دلیل فقدان سابقه، کاربرد و تفسیر آنها نامطمئن بود و بیشتر دولتها برای کمک به طرحریزی زمینه توسعه لیزینگ برای تشخیص این نقاط ضعف، به IFC روی آوردهاند.
با تكیه بر حمایت بنیادی این صنعت، در حال حاضر فعالیتهای مشاورهای بر روی کمک به راهاندازی و گسترش کسب و کار لیزینگ قوی متمرکز شده است كه به موجب آن، توسعه صنعت لیزینگ قوی و پایدار تسهیل مییابد. در حال حاضر خدمات مشاوره در لیزینگهای بانکی و غیر بانكی در موضوعات حیطه نظارت، استراتژی، مدیریت ریسک و عملیات ارائه میشود.
محوریترین نقش IFC در سرمایهگذاریهای لیزینگ، به عنوان سازماندهنده پروژه، و گردآوری كننده حامیان و شركای مالی یا فنی داخلی و خارجی است، و جایی که بیشتر مورد نیاز است، ایجاد اطمینان در مقامات دولتی به اینکه این پروژه اقتصادی و مقرون به صرفه است، و بر اساس مدیریت قوی، اصول مالی و عملیاتی سازمان یافته و در یک محیط نظارتی مساعد اداره خواهد شد. تنظیم و ایجاد سیاستهای عملیاتی شرکتهای لیزینگ، بطور تخصصی بر روی تجهیزات صنعتی و در بسیاری از موارد، بر روی وامگیرندگان کوچک و متوسط متمركز شده است.
بسیاری از کشورهای در حال توسعه از نهادهای ضعیف یا ناقص قانونی رنج میبرند. اگر چه در اصل و تحت شرایط ریسك، وامدهی و اجارهدهی با وثیقه باید تقریباً معادل هم باشند، اما تجربه در بسیاری از حوزههای قضایی نشان داده است که موضوع مالکیت قانونی توسط تمامی مشارکتكنندگان، بهخصوص دادگاهها، سهلتر از اعطای وام با وثیقه، به رسمیت شناخته شده است. این موضوع میتواند ریسك وامدهندگان (اجارهدهندگان) را بطور قابل توجهی کاهش دهد. ارزش این مزیت لیزینگ را به ویژه در محیطهای چالش برانگیز، نباید دست کم گرفت.
فراهم سازی دسترسی بنگاههای كوچك و متوسط ازبکستان به منابع مالی از طریق لیزینگ شركت ازبک لیزینگ (Uzbek Leasing) در برنامههای مشاوره لیزینگ IFC در آسیای میانه از سال 2002 مشارکت داشته و بیشتر، ظرفیت عملیاتی آن تقویت شده است. حوزه لیزینگ در ازبکستان همچنان کوچک، اما بهسرعت در حال رشد است. IFC نقش توسعهدهنده حوزه لیزینگ در ازبکستان را از طریق کمک به اصلاح 11 جزء از قوانین به منظور تسهیل لیزینگ در کشور، ایفا میكند. از نتایج این بهبودهای نظارتی، پشتیبانی هدفمند در سطح شرکت و افزایش سطح آگاهی، میتوان به رشد بازار لیزینگ ازبکستان به میزان 220 میلیون دلار آمریکا از سال 2001 تا 2007 اشاره کرد. متقاضیان این شرکتها، بنگاههای کوچک و متوسط خصوصی هستند، که رشد آنها برای توسعه اقتصاد ازبکستان بسیار حیاتی است. با مجموع داراییهایی معادل 7،1 میلیارد دلار و تنزل نرخ نفوذ بانکی، نیازهای مالی بخش خصوصی، به ویژه بنگاههای کوچک و متوسط، برآورده نمیشد. بدون دسترسی به منابع مالی مدتدار، SMEها قادر به اجرای طرحهای سرمایهگذاری و مدرنیزه کردن امکانات موجود نیستند. بسیاری از شرکتهای کوچک وجوه مورد نیازشان را از طریق بازارهای كنار خیابانی (Curb market)، به صورت نقد، و اغلب با نرخ بهره بالاتر تأمین میكردند. IFC ضمن ارائه خدمات مشاوره به شركت ازبک لیزینگ، با هدف پوشش کمبود تأمین مالی مدتدار ارزی موجود برای شرکتهای تجاری و به منظور تأمین بودجه تجهیزات تولیدی وارداتی، وامی به آنها اعطا كرد. علاوه بر تأمین بودجه و تقویت سرمایهگذاری داخلی، این پروژه باید ضمن افزایش اشتغال در کشور، از طریق بهترین شیوه (Best practice) به توسعه آن کمك كند. در آگوست سال 2008، با اعطای وامی به ارزش 3 میلیون دلار به شركت بینالمللی اُزبک لیزینگ (Uzbek Leasing International) از سوی IFC، اولین شرکت لیزینگ در ازبکستان تأسیس شد. امروز شركت اُزبک لیزینگ، که IFC یکی از چهار سهامدار آن است، یکی از شرکتهای پیشرو و از موفقترین شركتهای لیزینگ در ازبکستان است. شركت ازبک لیزینگ به عنوان مدلی برای دیگر شرکتهای لیزینگ جهت راهاندازی عملیات لیزینگ در ازبکستان بكار رفته است. |
نحوه برخورد
اثرات قوی لیزینگ در توسعه بازار مالی و در حمایت از SMEهای محروم، سبب تمركز بر آن شده است. لیزینگ یا اجاره، اغلب تنها از طریق تأمین مالی مدتدار یا راهاندازی بنگاههای كوچك و متوسط، میتواند بازارهای در حال توسعه را كه بیشتر اوقات بانکها به آنها بهخوبی خدمترسانی نمیکنند، بدست آورد.
حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط از عوامل مهم کاهش فقر بشمار میرود. یكی از موانع اصلی برای رشد آنها، عدم دسترسی به منابع مالی است، و یكی از روشهای مؤثر در كمك به تأمین مالی SMEها، استفاده از حمایتهای شرکتهای لیزینگ، بانکها و سایر مؤسسات مالی است.
مؤسسه IFC به مدت چهار سال، با جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههایی از مؤسسات مالی متقاضی سرمایهگذاری در بنگاههای كوچك و متوسط، درک بهتری از ترکیب پرتفوی خود بدست آورد. در سال مالی 2008، از میان 197 مؤسسه مالی متقاضی متمركز بر شركتهای خُرد، کوچک و متوسط (MSME) كه در 73 کشور بررسی شد، 25 مورد تقاضای سرمایهگذاری در لیزینگ داشتند.
- مقدار متوسط معوقات لیزینگ برای اجارههای خُرد 3.180 دلار، اجارههای کوچک 20.498 دلار و اجارههای متوسط 207.146 دلار بود.
- نرخ متوسط نكول (NPL) برای اجارههای خُرد 3 درصد، اجارههای کوچک 2 درصد و اجارههای متوسط 2 درصد بود.
- بنگاههای خرد، كوچك و متوسط متقاضی لیزینگ IFC، از لحاظ تعدادی 19 درصد و از نظر حجم 47 درصد رشد داشتهاند.
درسهای جدید برای توسعه بازار لیزینگ
رشد و اهمیت بیسابقه لیزینگ در بازارهای نوظهور، بیش از 35 سال گذشته است. با این حال، برای افزایش نرخ نفوذ لیزینگ و كسب حداکثر تأثیر در توسعه، بایستی نیازهای زیادی برطرف شود. تغییرات و تمایلات بازار جدید در چشمانداز جهانی لیزینگ نیز بدان گواهی میدهد، و یک رویکرد پویا را جهت دستیابی به توسعه پایدار بازار لیزینگ در بازارهای نوظهور، فراخوانی میكند.
به چالش کشیده شدن ادامه حیات مؤسسات مالی غیر بانكی
بهلحاظ تاریخی، شرکتهای لیزینگ مستقل به عنوان مؤسسات مالی غیر بانکی (NBFIs) ابزاری برای ارتقاء دسترسی SME به منابع مالی در بازارهای نوظهور بودند. به طور کلی مؤسسات مالی غیر بانکی، اولین نقشآفرینان برای ورود به بازار لیزینگ در حال تولد، به خصوص در اکثر بازارهای مرزی هستند. با این حال، به دلیل محدودیت دسترسی و بالا بودن نسبی هزینه تأمین وجوه، آنها بسیار آسیبپذیرتر از بانکها هستند. آنها اغلب از رقابت بانکی، كه مانند بانکها شروع به توسعه محصولات لیزینگ كنند، رنج می برند. شرکتهای پیشرو، شاید در ابتدا یک مزیت رقابتی در قیمتگذاری داشته باشند و نقش توسعهای قوی را ایفا نمایند، اما با ورود بانکها به بازار، ممکن است مزیت رقابتی آنها به سرعت فرسوده شود.
در دراز مدت، قویترین مؤسسات مالی غیر بانکی با تخصصی شدن در حوزههای خاص مانند مشارکت در فروش، لیزینگ عملیاتی یا خوشههای صنعتی، برای خود ثبات و پایداری مطمئنی ایجاد میكنند. بنابراین، لازمه توسعه یك بخش لیزینگ قوی در یك كشور، ورود بانکهای تجاری در کسب و کار لیزینگ است، همانطور که تشکیل سرمایه ثابت، تقریباً در تمام کشورهای با نرخ نفوذ لیزینگ بالاتر از 10درصد نشان داده است.
بانکها، سهم شیر (بخش اعظم سهم) خود را از بازار لیزینگ میخواهند
در اثنای بحران مالی به وضوح دیده میشود كه شرکتهای لیزینگی که بخشی از یک solid bank با یک منبع پایدار از سپردههای مالی خُرد هستند، شانس بالاتری برای سپری كردن بحران دارند. شرکتهای لیزینگ مستقلی كه به استقراضهای عمده نیاز دارند، بهناچار رنج خواهند برد. بانکها بطور عمده به وجوه نقد محلی و رقابتی از طریق سپردههایشان دسترسی دارند و توانایی استفاده اهرمی از شبکه شعب خود، برای دستیابی به بنگاههای کوچک و متوسط را دارند. بهطور کلی، حمایتهای مالی قوی سبب توسعه پایدار SME در دراز مدت میشود.
لیزینگ میتواند توسط بانکها به عنوان محصولی دیگر در داخل بانک، یا بطور كامل از طریق یك شركت فرعی و یا سرمایهگذاری مشترک با شرکای فنی و سایر شركایی كه مستقل از بانک عمل میكنند، ارائه شود. با افزایش طیف وسیعی از محصولات در دسترس، بانکها نه تنها برای مشتریان خود، خاصه بنگاههای کوچک و متوسط، بلکه برای خود نیز ارزش ایجاد میكنند. در سمت عرضه، لیزینگ توانایی كمك به بانک در به دست آوردن بازدهی بالاتر از طریق كاهش نسبی ریسك و ارائه محصول متنوع، را دارد و میتواند ریسك كمتری نسبت به اعطای سنتی وام داشته باشد.
لیزینگها نیز همچون بانکها كه درسهایی را از بحران فراگرفتهاند، به ارائه محصولات نسبتاً کم خطر خواهند پرداخت. عوامل کلیدی موفقیت برای انجام عملیات اجاره بانکی شامل دانش محصول، تخصص مدیریت دارایی و مدیریت ریسک میشود. عملیات اجاره موفق نیاز به یک تغییر و جابجایی فرهنگی از بانکداری سنتی به لیزینگ دارایی پشتیبان محصول
(an Asset backed product) دارد.
حامیان مالی بانک، اغلب انگیزه قویتری در جذب شرکتهای لیزینگ مستقل با خرید یک سهام قابل توجه یا در اختیار گرفتن سهم بازار، دارند. بنابراین قانونگذاران برای افزایش کمکرسانی و تأثیر حداکثری در توسعه، باید بانکها را به ارائه محصولات لیزینگ، بهطور مستقیم و یا از طریق تمام یا بخشی از شرکتهای تابعه، تشویق نمایند..
خلق فرصتهای نو و ابتکاری کسب و کار لیزینگ
به منظور تحقق اثر کامل لیزینگ، یافتن راههای خلاقانه و جدید در ادغام لیزینگ در بخشهای کلیدی و ابتکاری زیر، نیاز است:
– تأمین مالی انرژیهای پایدار
لیزینگ از طریق تأمین مالی تجهیزات انرژی پایدار، قادر به حمایت و پشتیبانی از دستور کار پایداری و تغییر جهانی آب و هوا میباشد. عدم تأمین مالی برای تجهیزات كارای انرژی به عنوان یک مانع اصلی برای توسعه صنعت بهرهور انرژی شناخته شده است، كه :
- لیزینگ میتواند برای مقابله با این موانع و تسهیل تأمین مالی برای تجهیزات كارای انرژی، انرژیهای تجدیدپذیر و تولید محصولات پاک، كمك نماید.
- تأمین مالی از طریق لیزینگ این توانایی را دارد كه در تمام پروژهها با هر اندازهها، از پروژههای بزرگ صنعتی مانند تولید همزمان، گرفته تا برنامههای بازار انبوه نظیر اتصال فلورسنت به لوازم مسکونی، استفاده شود.
- لیزینگ میتواند در مدیریت بهتر مخاطرات مرتبط با تأمین مالی صنعت انرژی پایدار، به بانکها، شرکتهای لیزینگ و سایر مؤسسات مالی (FIs) یاری رساند.
- همچنین لیزینگ میتواند منجر به افزایش طیف وسیعی از محصولات و در نتیجه ایجاد ارزش برای هر دو طرف یعنی مؤسسه مالی و مشتریان خود، در صورت افزایش سهم بازار شود.
– تأمین مالی تجهیزات کشاورزی
رشد در بخش کشاورزی، منحصر به دسترسی محدود به اعتبار شده است. لیزینگ در حل مشكل دسترسی به منابع مالی از طریق تأمین مالی مدتدار تجهیزات، در نتیجه بهبود و اصلاح مکانیزه، به ویژه در مناطق روستایی، میتوانند نقش کلیدی را ایفا نماید. همچنین لیزینگ برای تأمین مالی طیف گستردهای از تجهیزات در سراسر زنجیره ارزش تجارت محصولات کشاورزی، از ابزارهای ساده گرفته، تا تجهیزات فرآوری محصولات كشاورزی و کسب و کار تولید مواد غذایی، میتواند مورد استفاده قرار گیرد، كه در نتیجه افزایش تولید و توزیع غذا تسهیل میشود.
به دلیل اینكه یافتن وثیقه مناسب مشكل است، بسیاری از بانکها و شرکتهای لیزینگ مخالف ارائه اعتبار به کشاورزان هستند. با تقویت بخش لیزینگ، کشاورزان و شرکتهای تجارت محصولات کشاورزی دسترسی آسانتری به تأمین مالی مدتدار تجهیزات خواهند داشت.
نتیجه گیری
لیزینگ تأثیر توسعهای قوی و نیز نقشی مهم در كاهش شكاف مالی SME با ترویج و توسعه تأمین مالی دارد. ایجاد و تعهد بیش از 21 میلیون دلار از منابع IFC و شرکای توسعه آن، همراه با بیش از 1،4 میلیارد دلار سرمایهگذاری در پروژههای بازارهای نوظهور توسط IFC، رشد لیزینگ در این بازارها را تسهیل کرده است. ارزیابیهای مستقل از پروژههای لیزینگ IFC نشان از تأثیر مثبت و بسزا بر توسعه بخش خصوصی، به ویژه در حوزه بنگاههای كوچك و متوسط، داشته است.
بحران مالی بر نفوذ بازار تأثیر گذاشته است. با این حال، لیزینگ یك بخش جداییناپذیر از دسترسی به مدلهای مالیست و آن را برای كاستن شکاف موجود بین امور مالی بنگاههای كوچك و متوسط و تحریك توسعه اقتصادی، ادامه خواهد داد. IFC بهطور مداوم به كشف راههای جدید و خلاقانه ایجاد فرصت و ارزش از طریق لیزینگ میپردازد، بهخصوص اینکه هدف كمك به دسترسی کسب و کارهای کوچک به منابع مالی در جهت رشد و توسعه آنهاست.
لیزینگ به عنوان یک مکانیزم تأمین مالی مهم در بازارهای نوظهور و کشورهای عضو OECD است و به آن ادامه میدهد. تأثیر توسعهای کار و فعالیت IFC در زمینه لیزینگ در بازارهای نوظهور، قوی شده است. با این حال، هنوز هم موارد زیادی برای اینكه از سوی دولتها، مؤسسات مالی و SMEها برای به فعلیت درآوردن پتانسیل کامل این محصول مهم انجام شود، وجود دارد.