بازار ليزينگ اروپا در سال 2010
ليزيوروپ 46 انجمن عضو از 34 کشور اروپایی را به نمایندگی از صنعت لیزینگ و صنايع اجاره خودرو درازمدت و یا كوتاه مدت،گرد هم می آورد. در سال 2010، این انجمنها نمایندگی بیش از 1300مؤسسه لیزینگ و بیش از 700 شرکت اجاره کوتاه مدت را داشتند.
دامنه محصولات تحت پوشش در محدوده فعاليت اعضای ليزيوروپ را فروش اقساطی، ليزينگ مالي و عملياتی انواع داراییها (خودرو، تجهیزات و املاک و مستغلات) و همچنین کرایه اتومبیل، وانت و کامیون شامل ميشود. بطور تخمينی در حدود 93% بازار ليزينگ اروپا در سال 2010، در اختيار اعضای ليزيوروپ بود.
شكل 1- حجم لیزینگ در هر خوشه در سال 2010 (ميليارد يورو)
بازار لیزینگ اروپا در سال 2010
میزان کل تسهیلات اعطایی جدید لیزینگ توسط شركتهای نماینده اعضای لیزیوروپ در سال 2010، به ارزش 224 میلیارد یورو بود، كه نشاندهنده افزایش 4.6درصدی نسبت به سال 2009 است. پورتفوی داراییهای اجاره داده شده در اروپا با 3% كاهش به رقم 674،2 میلیارد یورو در پایان سال 2010 رسید.
آلمان با حجم ارزش جدید 43.8 میلیارد یورو، بزرگترین بازار لیزینگ اروپا در سال 2010 بود، و به دنبال آن فرانسه (36،4 میلیارد یورو) و انگلستان (34،9 میلیارد یورو) بودند. عملکرد فردی بازارهای اروپایی واگرا بود، بطوریكه اسپانیا، لهستان، استونی و سوئد رشد دو رقمی داشتند، در حالیکه بازارهای رومانی، بلغارستان، یونان و مجارستان در سال 2010 مقهور ماندند.
نرخهای رشد برای حذف تاثیر نوسانات نرخ ارز تنظيم شده، مگر آن که در غير اينصورت شرح داده
ميشود.
شكل 2- مجموع حجم لیزینگ (نرخ رشد سالانه)
شكل 3- حجم لیزینگ در هر نوع دارایی (نرخ رشد سالانه)
شكل 4- نرخ رشد لیزینگ در كشور در سال 2010
در طول سال، میزان تسهیلات اعطایی موجران اروپایی برای تجهیزات جدید (از جمله وسایل نقلیه) 194،4 میلیارد یورو و املاک و مستغلات جدید 29،5 میلیارد یورو بود. هر دوی این بخشها در مقایسه با سال گذشته به ترتیب 3.1% و 15.3% رشد داشتند.
نرخ نفوذ كل لیزیوروپ در سال 2010، كه از تقسیم حجم کلی اجاره جدید بر سرمایه گذاری در 25 کشور گزارش شده محاسبه شده است، با کمی افزایش نسبت به سال گذشته، به 12.9% رسید. هنگامیكه به تجهیزات و وسایل نقلیه محدود گردید (یعنی خروج املاک و مستغلات از محاسبه)، نرخ نفوذ 18.8% بود.
نرخ نفوذ، میزان سرمایهگذاری در یک کشور تأمین مالی شده از طريق اجاره و فروش اقساطی را نشان ميدهد. سرمایه گذاری به صورت تشكيل سرمايه ثابت ناخالص منهای سرمایه گذاری توسط افراد خصوصی در مسکن (یعنی بجز ملک مسکونی) تعريف شده است كه از Eurostat اخذ شده است. کار ساخت و ساز مسکن (CPA_FA) برای اندازه گیری سرمایه گذاری در مسکن بكار ميرود. همه از این ارقام و اشكال در قیمتهای کنونی بیان شده است. دادهها از Eurostat در 05/07/2011 استخراج شده است. هنگامی که دادهها از Eurostat در دسترس نبود، فرضیات با استفاده از دادههاي پیشبینی شده بهار 2011 كميسيون اقتصادی اروپا و وبسايت IHS Global Insight (استخراج شده در 05/07/2011) ساخته شده اند.
لیزینگ تجهیزات و وسایل نقلیه
داراییهای خودرویی، به عنوان مثال خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری، حدود 55% حجم کل تسهیلات جدید اعطایی را در سال 2010 (124،1 میلیارد یورو) به خود اختصاص دادند، و به عنوان بزرگترین بخش منحصر بفرد دارایی در بازار لیزینگ اروپا باقی ماندند.
عملكرد بخش خودروی سواری با رشد 10.1درصدی خوب بوده و بر اساس برآوردهای لیزیوروپ، شرکتهای لیزینگ اروپایی در حدود 5،8 میلیون خودرو سواری در سال 2010 تأمین مالی كردهاند.
حجم فعالیتهای جدید لیزینگ در حوزه خودروهای تجاری نیز، اگرچه نرخ آن كندتر از خودروهای سواری است، با 2.8% رشد در سال 2010 و دستیابی به حجم تسهیلات اعطایی جدید لیزینگ 34.9 میلیارد یورو، افزایش یافته است.
رشدی كه سایر بخشهای کلیدی همچون رده “سایر انواع تجهیزات” که در آن داراییهای مولد انرژی مانند پانلهای فتوولتائیک به دست آورد، با اهمیت است.
شكل 6- حجم فعالیت لیزینگ در انواع دارایی در سال 2010
با این حال، لیزینگ آیتمهای کوچکتر (کامپیوترها و تجهیزات اداری) نسبتاً مسطح باقی ماند و بخش ماشین آلات و تجهیزات صنعتی (19% حجم تجهیزات جدید را با ارزش 36،3 میلیارد یورو در قراردادهای جدید در اختیار داشتند) 5.7% کاهش داشت. حجم کسب و کار جدید در بخشهای کشتی، هواپیما، راه آهن و ترن نزدیک به 20درصد کاهش یافت.
شكل 7- حجم فعالیت لیزینگ تجهیزات در انواع دارایی در سال 2010
شكل 8- نرخ رشد حجم فعالیت لیزینگ تجهیزات در انواع دارایی در سال 2010
شكل 9- حجم فعالیت لیزینگ تجهیزات (شامل وسایل نقلیه) در گروه مشتریان در سال 2010
تنها بیش از سه چهارم حجم فعالیتهای جدید لیزینگ تجهیزات (از جمله وسایل نقلیه) با 18درصد تسهیلات اعطایی به مصرف کنندگان و 4% به مقامات دولتی، اختصاص به بخش خصوصی داشت. اجاره به مشتریان بخش دولتی، به عنوان بخش کوچکی از کل بازار، 26.6 درصد در سال 2010 افزایش یافته است.
همانند سالهای گذشته، مدت قرارداد اصلی اکثریت قریب به اتفاق قراردادهای تجهیزات و خودروهای جدید (72.8%) بین 2 تا 5 سال و میزان قرارداد به طور متوسط 33.161 یورو بود، كه یك افزایش 2.6درصدی نسبت به سال 2009 را نشان میدهد.
لیزینگ املاک و مستغلات
با وجود کاهش حدود 7درصدی در تعداد قراردادهای جدید اعطا شده در طول سال، اجاره املاک و مستغلات رشد قابل توجهی در ارزش فعالیتهای كسب و كار جدید نشان داده است. حجم فعالیتهای جدید بدنبال 31% كاهش در سال 2009، 15.3درصد افزایش یافته است.
تقریباً حجم فعالیت جدید در اجاره تمام انواع ساختمانها افزایش داشته بجز هتلها و مراكز تفریحی، كه 28.1% کاهش داشته است.
بزرگترین بخش اجاره ملک، ساختمانهای صنعتی بود كه تقریباً 29% کل حجم اجاره املاک را تشكیل میدهد و فعالیتهای جدید در این بخش، 1.5% رشد را در سال 2010 داشته است.
حجم قرارداد به طور متوسط از داده های ارائه شده توسط 21 عضو كه هم تعداد قراردادهای اعطايی و هم حجم فعاليت (بجز املاک و مستغلات) را گزارش كردهاند، در سال 2010 محاسبه شده است.
-بر اساس داده های ارائه شده توسط 16 عضو انجمن.
شكل 10- حجم فعالیت لیزینگ املاك و مستغلات در نوع ساختمان در سال 2010
ساختمانهای اداری، که 20% از حجم فعالیتهای جدید لیزینگ املاک و مستغلات را تشكیل میدهد، 7.3% افزایش یافته است. بخش آب و برق بهترین حوزه فعالیت بود و 164.2درصد رشد برای دستیابی به 3،9 میلیارد یورو داشته، كه عمدتاً به دلیل تأثیر تأسیسات انرژی تجدیدپذیر در برخی از کشورها مانند ایتالیا، بوده است.
به طور عمده، مدت قراردادهای اعطایی املاك درازمدت تر و بین 16 تا 20 سال بود، كه از این لحاظ 26.3% رشد داشته و تقریباً برای 50% حجم فعالیتهای جدید املاک در سال 2010 بوده است. قراردادهای جدید املاك برای مدت زمان 8 تا 16 سال، 43% از حجم فعالیتهای جدید املاک را در سال 2010 داشته است.
اجاره کوتاه مدت خودرو
در گزارش سال 2010 اعضای لیزیوروپ كه در حوزه اجاره کوتاه مدت خودرو فعالیت دارند، در حدود 724.000 خودرو در طول سال خریداری شده و در پایان سال، تقریباً 517.500 خودرو متعلق به ناوگان بوده است. در مجموع، شرکتهای نمایندگی از طریق این اعضا، حدود 18،7 میلیون قرارداد اجاره فردی در طول این دوره از سال منعقد كرده اند.