بازار ليزينگ اروپا در سال 2010

فصلنامه 7

بازار ليزينگ اروپا در سال 2010

ليزيوروپ 46 انجمن عضو از 34 کشور اروپایی را به نمایندگی از صنعت لیزینگ و صنايع اجاره خودرو درازمدت و یا كوتاه ‏مدت،گرد هم می ‏آورد. در سال 2010، این انجمن‏ها نمایندگی بیش از 1300مؤسسه لیزینگ و بیش از 700 شرکت اجاره کوتاه‏ مدت را داشتند.

دامنه محصولات تحت پوشش در محدوده فعاليت اعضای ليزيوروپ را فروش اقساطی، ليزينگ مالي و عملياتی انواع دارایی‏ها (خودرو، تجهیزات و املاک و مستغلات) و همچنین کرایه اتومبیل، وانت و کامیون شامل مي‏شود. بطور تخمينی در حدود 93% بازار ليزينگ اروپا در سال 2010، در اختيار اعضای ليزيوروپ بود.

شكل 1- حجم لیزینگ در هر خوشه در سال 2010 (ميليارد يورو)

بازار لیزینگ اروپا در سال 2010

میزان کل تسهیلات اعطایی جدید لیزینگ توسط شركت‏های نماینده اعضای لیزیوروپ در سال 2010، به ارزش 224 میلیارد یورو بود، كه نشان‏دهنده افزایش 4.6درصدی نسبت به سال 2009 است. پورتفوی دارایی‏های اجاره داده شده در اروپا با 3% كاهش به رقم 674،2 میلیارد یورو در پایان سال 2010 رسید.

آلمان با حجم ارزش جدید 43.8 میلیارد یورو، بزرگترین بازار لیزینگ اروپا در سال 2010 بود، و به دنبال آن فرانسه (36،4 میلیارد یورو) و انگلستان (34،9 میلیارد یورو) بودند. عملکرد فردی بازارهای اروپایی واگرا بود، بطوری‏كه اسپانیا، لهستان، استونی و سوئد رشد دو رقمی داشتند، در حالی‏که بازارهای رومانی، بلغارستان، یونان و مجارستان در سال 2010 مقهور ماندند.

نرخ‏های رشد برای حذف تاثیر نوسانات نرخ ارز تنظيم شده، مگر آن که در غير اين‏صورت شرح داده

مي‏شود.

شكل 2- مجموع حجم لیزینگ (نرخ رشد سالانه)

شكل 3- حجم لیزینگ در هر نوع دارایی (نرخ رشد سالانه)

شكل 4- نرخ رشد لیزینگ در كشور در سال 2010

در طول سال، میزان تسهیلات اعطایی موجران اروپایی برای تجهیزات جدید (از جمله وسایل نقلیه) 194،4 میلیارد یورو و املاک و مستغلات جدید 29،5 میلیارد یورو بود. هر دوی این بخش‏ها در مقایسه با سال گذشته به ترتیب 3.1% و 15.3% رشد داشتند.

نرخ نفوذ كل لیزیوروپ در سال 2010، كه از تقسیم حجم کلی اجاره جدید بر سرمایه‏ گذاری در 25 کشور گزارش‏ شده محاسبه شده است، با کمی افزایش نسبت به سال گذشته، به 12.9% رسید. هنگامی‏كه به تجهیزات و وسایل نقلیه محدود گردید (یعنی خروج املاک و مستغلات از محاسبه)، نرخ نفوذ 18.8% بود.

نرخ نفوذ، میزان سرمایه‏گذاری در یک کشور تأمین مالی شده از طريق اجاره و فروش اقساطی را نشان مي‏دهد. سرمایه ‏گذاری به صورت تشكيل سرمايه ثابت ناخالص منهای سرمایه‏ گذاری توسط افراد خصوصی در مسکن (یعنی بجز ملک مسکونی) تعريف شده است كه از Eurostat اخذ شده است. کار ساخت و ساز مسکن (CPA_FA) برای اندازه‏ گیری سرمایه ‏گذاری در مسکن بكار مي‏رود. همه از این ارقام و اشكال در قیمت‏های کنونی بیان شده است. داده‏ها از Eurostat در 05/07/2011 استخراج شده است. هنگامی که داده‏ها از Eurostat در دسترس نبود، فرضیات با استفاده از داده‏هاي پیش‏بینی شده بهار 2011 كميسيون اقتصادی اروپا و وب‏سايت IHS Global Insight  (استخراج شده در 05/07/2011) ساخته شده‏ اند.

لیزینگ تجهیزات و وسایل نقلیه

دارایی‏های خودرویی، به عنوان مثال خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری، حدود 55% حجم کل تسهیلات جدید اعطایی را در سال 2010 (124،1 میلیارد یورو) به خود اختصاص دادند، و به عنوان بزرگترین بخش منحصر بفرد دارایی در بازار لیزینگ اروپا باقی ماندند.

عملكرد بخش خودروی سواری با رشد 10.1درصدی خوب بوده و بر اساس برآوردهای لیزیوروپ، شرکت‏های لیزینگ اروپایی در حدود 5،8 میلیون خودرو سواری در سال 2010 تأمین مالی كرده‏اند.

حجم فعالیت‏های جدید لیزینگ در حوزه خودروهای تجاری نیز، اگرچه نرخ آن كندتر از خودروهای سواری است، با 2.8% رشد در سال 2010 و دستیابی به حجم تسهیلات اعطایی جدید لیزینگ 34.9 میلیارد یورو، افزایش یافته است.

رشدی كه سایر بخش‏های کلیدی همچون رده “سایر انواع تجهیزات” که در آن دارایی‏های مولد انرژی مانند پانل‏های فتوولتائیک به دست آورد، با اهمیت است.

 

شكل 6- حجم فعالیت لیزینگ در انواع دارایی در سال 2010

با این حال، لیزینگ آیتم‏های کوچکتر (کامپیوترها و تجهیزات اداری) نسبتاً مسطح باقی ماند و بخش ماشین ‏آلات و تجهیزات صنعتی (19% حجم تجهیزات جدید را با ارزش 36،3 میلیارد یورو در قراردادهای جدید در اختیار داشتند) 5.7% کاهش داشت. حجم کسب و کار جدید در بخش‏های کشتی، هواپیما، راه آهن و ترن نزدیک به 20درصد کاهش یافت.

شكل 7- حجم فعالیت لیزینگ تجهیزات در انواع دارایی در سال 2010

شكل 8- نرخ رشد حجم فعالیت لیزینگ تجهیزات در انواع دارایی در سال 2010

شكل 9- حجم فعالیت لیزینگ تجهیزات (شامل وسایل نقلیه) در گروه مشتریان در سال 2010

تنها بیش از سه چهارم حجم فعالیت‏های جدید لیزینگ تجهیزات (از جمله وسایل نقلیه) با 18درصد تسهیلات اعطایی به مصرف‏ کنندگان و 4% به مقامات دولتی، اختصاص به بخش خصوصی داشت. اجاره به مشتریان بخش دولتی، به ‏عنوان بخش کوچکی از کل بازار، 26.6 درصد در سال 2010 افزایش یافته است.

همانند سال‏های گذشته، مدت قرارداد اصلی اکثریت قریب به اتفاق قراردادهای تجهیزات و خودروهای جدید (72.8%) بین 2 تا 5 سال و میزان قرارداد به‏ طور متوسط 33.161 یورو بود، كه یك افزایش 2.6درصدی نسبت به سال 2009 را نشان می‏دهد.

لیزینگ املاک و مستغلات

با وجود کاهش حدود 7درصدی در تعداد قراردادهای جدید اعطا شده در طول سال، اجاره املاک و مستغلات رشد قابل توجهی در ارزش فعالیت‏های كسب و كار جدید نشان داده است. حجم فعالیت‏های جدید بدنبال 31% كاهش در سال 2009، 15.3درصد افزایش یافته است.

تقریباً حجم فعالیت جدید در اجاره تمام انواع ساختمان‏ها افزایش داشته بجز هتل‏ها و مراكز تفریحی، كه 28.1% کاهش داشته است.

بزرگترین بخش اجاره ملک، ساختمان‏های صنعتی بود كه تقریباً 29% کل حجم اجاره املاک را تشكیل می‏دهد و فعالیت‏های جدید در این بخش، 1.5% رشد را در سال 2010 داشته است.

 حجم قرارداد به ‏طور متوسط از داده‏ های ارائه شده توسط 21 عضو كه هم تعداد قراردادهای اعطايی و هم حجم فعاليت (بجز املاک و مستغلات) را گزارش كرده‏اند، در سال 2010 محاسبه شده است.

-بر اساس داده ‏های ارائه شده توسط 16 عضو انجمن.

شكل 10- حجم فعالیت لیزینگ املاك و مستغلات در نوع ساختمان در سال 2010

ساختمان‏های اداری، که 20% از حجم فعالیت‏های جدید لیزینگ املاک و مستغلات را تشكیل می‏دهد، 7.3% افزایش یافته است. بخش آب و برق بهترین حوزه فعالیت بود و 164.2درصد رشد برای دستیابی به 3،9 میلیارد یورو داشته، كه عمدتاً به دلیل تأثیر تأسیسات انرژی تجدیدپذیر در برخی از کشورها مانند ایتالیا، بوده است.

به‏ طور عمده، مدت قراردادهای اعطایی املاك درازمدت ‏تر و بین 16 تا 20 سال بود، كه از این لحاظ 26.3% رشد داشته و تقریباً برای 50% حجم فعالیت‏های جدید املاک در سال 2010 بوده است. قراردادهای جدید املاك برای مدت زمان 8 تا 16 سال، 43% از حجم فعالیت‏های جدید املاک را در سال 2010 داشته است.

اجاره کوتاه‏ مدت خودرو

در گزارش سال 2010 اعضای لیزیوروپ كه در حوزه اجاره کوتاه ‏مدت خودرو فعالیت دارند، در حدود 724.000 خودرو در طول سال خریداری شده و در پایان سال، تقریباً 517.500 خودرو متعلق به ناوگان بوده است. در مجموع، شرکت‏های نمایندگی از طریق این اعضا، حدود 18،7 میلیون قرارداد اجاره فردی در طول این دوره از سال منعقد كرده‏ اند.