بازگشت اطمينان به بازار ليزينگ آلمان

فصلنامه 9

بازگشت اطمينان به بازار ليزينگ آلمان

اقتصاد آلمان به مسیر رو به رشد خود بازگشته است. ضريب اطمينان کسب و کار در بالاترین حد خود از سال 2011 قرار گرفته است. برای اولین بار در ماه ژوئن 2014 شاخص DAX از 30 شرکت بزرگ آلمانی در سطح بالاي 10000 واحد قرار گرفت و حتی شاخص MDAX نيز در وضع خوبي بوده است.

تمامي اين موارد، به كمك بانک مرکزی اروپا (ECB) در قالب پیشنهاداتی برای یک طرح 400 ميليارد يورويی جهت تحریک اعتباری در منطقه یورو و کاهش نرخ وام برای مقابله با تهدید تورم پایین مي باشد.

آلمان دارای یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین صنایع در جهان، و  بازار به شدت رقابتی است.

در واقع این يك خبر دلگرم كننده برای تأييد اقتصاد اروپا است، که براي مدت دو سال و یا بیشتر؛ رکود را تحت فشار به ظاهر بی پایان مربوط به بحران بدهی و اثر اقدامات ریاضتي در بسیاری از همسایگان منطقه یورو را تحمل كرده است. اقتصاد آلمان بدليل ضرورت وجود بیمه گر در مورد تمامي معاملات منطقه یورو، کاهش تقاضا از بازارهای نوظهور و همچنين نگرانی هاي اخیر در مورد روابط با روسیه به دلیل بحران در اوکراین محدود شده است.

اطمينان به مؤسسات و شركت هاي كوچك و متوسط (SMEs) كليد كار هستند.

قدرت بيشمار شركت­هاي كوچك و متوسط (SMEs) هميشه پايه و محور اصلي اقتصاد آلمان هستند كه خود منجر به نوآوري و تخصص در زمينه توليد و صادرات و همچنين حفظ سطوح بالاي اشتغال شده­اند. مخصوصاً صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا عامل اصلي رشد در سال هاي اخير بوده است.

متأسفانه در دو سال گذشته شركت هاي كوچك و متوسط در برابر اثرات جانبي ركود بازار در اروپا و همچنين برخي اهداف اقتصادي صادرات ايمن نبوده اند. بررسي اخير صورت گرفته توسط Deutscher Sparkassen and Giroverband (DSGV)  با عنوان “تشخيص و عيب يابي SME2014 ” نشان داده است كه با وجود مقاومت و انعطاف پذيري سنتي در برابر بحران، سطح سرمايه گذاري ضعيف شده است. تا جايي كه سالهاي 2011 و 2012 را ميتوان به عنوان بزرگترين سال هاي از دست رفته در رابطه با حجم سرمايه فيزيكي توليدات به شمار آورد.

به هرحال، اين علائم منجر به اميدي جهت آغاز بهبود در سرمايه گذاري تجهيزات و انباشته سرمايه هايي كه بايد ساخته ميشدند،  شده است كه اين خود منجر به شروع افول بحران بدهي ها شده است. بازگشت اطمينان يك امر حياتي است: پژوهش چاپ شده سرمايه اي GE در Capex Barometer براي سه ماه اول سال 2014 نشان داده است كه SME هاي آلمان با توجه به سرمايه گذاري بالاي آنها، از نظر افزايش اطمينان و اعتماد، يك گزينه مناسب نسبت به ديگر همتايان خود در ساير بازارهای اروپا هستند.

چنين بهبودهايي در ميزان اطمينان، همراه با كاهش نرخ بهره و همچنين پايين ماندن نرخ بهره در زمان­هاي پيشرو بايد منجر به افزايش سرمايه شوند. جايگزين كردن تجهيزات، بعنوان يك نياز مبرم و بسيار ضروري جهت بالا بردن دارايي­های مالی و ارتقاء صنعت ليزينگ بشمار ميروند.

احياي ليزينگ آلمان

اطلاعات كنوني انجمن ليزينگ ملی، BDL نشان ميدهد حجم كسب و كارهاي جديد از سال 2011 حالت ايستا و ثابت دارد. اما در سه ماهه اول سال 2014 يك رشد نسبی وجود داشته است. بسياري از اين ميزان رشد در زمينه ليزينگ خودرو بوده تا در زمينه كارخانه و ماشين آلات(P&M) اما در حال حاضر تقاضا جهت تعويض تجهيزات و افزايش سرمايه گذاری ها افزايش يافته كه همه اينها حاكی از شرايط خوب ليزينگ است و باعث ميشود كه صنعت ليزينگ برای مدت طولاني بعنوان يك جزء جدايي ناپذير از تأمين منابع مالي مخصوصأ در بين SME ها بشمار برود.

يكي از زمينه هاي نگرانی در خصوص عمليات بانكی موجرين خودرو، مقررات اتحاديه اروپا است، جايي كه عدم قطعيت در مورد اوراق بهادار، نقدينگي و كفايت سرمايه ي مورد نياز وجود دارد. روابط چشمگير تجاري و ارتباطات مالی آلمان با كشورهاي اروپاي شرقي با توجه به تشديد تحريم ها عليه روسيه بخاطر اوكراين و واكنش های احتمالی روسيه مي تواند برای تأمين كنندگان مالی مضر باشد.

با اين حال، با وجود اين چالش ها آينده رو به رشدی براي صنعت ليزينگ وجود دارد. بعد از همه اينها، آلمان يكی از بزرگترين و توسعه يافته ترين كشورهاي جهان كه داراي يك بازار رقابتی شديد است، بشمار ميرود. اگرچه پيش­بيني ها در مورد احياء ليزينگ آلمان بصورت تدريجي مي باشد و در دوره كوتاه مدت رشد چندانی در مورد ليزينگ خودرو مشاهده نخواهد شد ولي آينده ليزينگ آلمان در مورد حوزه هاي كارخانه و ماشين آلات (P&M) و همچنين IT، بهداشت و درمان و انرژي هاي تجديد پذير در حال رشد و تقويت هستند و چشم انداز مساعدي براي موجرين اين حوزه ها پيش­بيني مي­شود. سرمايه گذاري هاي خارجي بخصوص در  بخش شركت ها و مؤسسات كوچك و متوسط(Mittelstand) از طرف پايگاه هاي قدرت مالي همچون كشور چين مي تواند در طول زمان فايده خود را نه تنها بصورت سرمايه اي جديد و تازه بلكه همچنين به عنوان راه حل شدني براي مسئله جانشيني در كسب و كارهاي خانوادگي كه در آن سنت فرزندان شاغل بعنوان يك تهديد بشمار ميرود، داشته باشد.

با گذشت زمان، نياز بازار در حال تغيير است و صنعت ليزينگ نيز بايد با آن تغيير كند. بازار ليزينگ به هماهنگ شدن بيشتر با تغييرات تقاضای مشتريانش جهت نوآوري و انطباق پذيری با آنها نياز دارد.

اين مطلب تحت پوشش گروه وايت كلارك (تحقيقات امور مالي و خودرو كشور آلمان) تهيه شده است.