مصاحبه، مدیر شعبه برتر لیزینگ سال ۱۳۹۴

  • صفحه اصلی
  • مصاحبه، مدیر شعبه برتر لیزینگ سال ۱۳۹۴
فصلنامه 12

مصاحبه، مدیر شعبه برتر لیزینگ سال ۱۳۹۴

طبق رتبه بندي بعمل آمده در شركت ليزينگ صنعت و معدن،  شعبه كرمان رتبه اول را براساس عملكرد سال 1394 از آن خود نموه است. این شعبه با تلاش همکاران خود توانست اکثر اهداف ترسیمی خود را در زمینه های مختلف محقق سازد. به همین منظور گفتگویی با رضا سيف الدينی مدير این شعبه انجام یافته که از نظرتان می گذرد.

1-خودتان را معرفی و مختصری سوابق خود در شركت ليزينگ صنعت و معدن  را بیان کنید :

رضا سیف الدینی متولد 1355 در شهرستان زرند کرمان فارغ التحصیل رشته مدیریت اجرایی MBA در مقطع کارشناسی ارشد هستم و از بهمن ماه 1384 در شرکت لیزینگ صنعت ومعدن شعبه کرمان فعالیت خود را آغاز کردم .

2 خواهشمند است تاريخچه كلي از زمان و چگونگی تأسيس شعبه كرمان بيان كنيد.

شعبه كرمان در سال 1384 تأسيس شد. اين شعبه با توجه به موقعیت جغرافیایی، استانهای یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تحت پوشش خود دارد. در زمان افتتاح اين شعبه 320 پرونده از سایر شعب با نرخ مطالبات بالغ بر 27% به آن واگذار شد. پس از گذشت 2 سال از افتتاح شعبه آقاي شاه حيدري پور به عنوان كارشناس شعبه در شركت ليزينگ صنعت معدن مشغول بكار شدند و طي اين مدت  من  با كمك و همكاري ايشان موفق شدم  نرخ معوقات را به 9%  کاهش دهم.

3- شعبه كرمان به عنوان شعبه برتر لیزینگ انتخاب شده است. دلایل كسب اين موفقیت را بیان فرمائید:

تمركز فعاليت ها در هر دو بخش اصلي يعني اعطاي تسهيلات به اشخاص معتبر و وصول مطالبات كه در حقيقت مكمل هم هستند، مهمترين دلايل موفقيت شعبه كرمان است. در بخش لیزینگ خودرو و ليزينگ عمومی ما  با اعتبار سنجی دقیق، مصوباتی بیش از بودجه تخصیصی به شعبه  را در کارنامه خود داشته ایم  و تمام تلاش خود را براي جلوگيري از بروز معوقات بكار بسته ايم.  همچنين تسلط بر آيين نامه ها، تعامل و احترام متقابل به همكاران  نيز انجام امور شركت را تسهيل نموده و درعين حال باعث ايجاد راهكارهاي جديد براي حل مسائل و مشكلات مي شود. در كل اين موفقيت حاصل يك كار تيمي و دسته جمعي است كه لازم مي دانم از همكاران دفترمركزي نيز نهايت تشكر را داشته باشم.  

4-وضعیت لیزینگ در ایران را بیان کنید:

وضعیت لیزینگ در ایران در حال حاضر از یک سوی با توجه به کمبود بار در اسکله های بنادر وتحریم ها و بالارفتن قیمت خودرو  که منجر به افزایش مبلغ تسهیلات و بالطبع افزايش اقساط ماهیانه گردیده مواجه است. اين امر مي تواند مسبب  صعود نرخ مطالبات باشد که البته شرکت لیزینگ صنعت و معدن با کادر مدیریتی قوی و پرسنل مجرب و متخصص و پیش بینی های صورت گرفته و اعتبار سنجی مطلوب و اخذ تضامین معتبر  از ریسک معوقات کمتری نسبت به سایر شرکتهای لیزینگ در ایران برخوردار می باشد.

5استراتژی جنابعالی در بازاریابی چیست:

در امر بازاریابی  بنده معتقدم که پا فراتر از امر مشتری مداری، که شعار همیشگی موسسات مالی واعتباری است بگذاریم و به مردم داری رو  بیاوریم زيرا مشتری همیشه از جنس مردم و در بین مردم می باشد. راه کارهایی از قبیل اخذ اطلاعات شرکتهای فعال بخش صنعت در شهرکهای صنعتی و یا غیر صنعتی از سازمان شرکت شهرکهای صنعتی وحضور فیزیکی و تعامل با نمایندگیهای مجاز شرکتهای طرف قرارداد خودرو ساز در استانهای تحت پوشش شعبه نيز در اين زمينه مفيد فايده است.  همچنين در بازار رقابتی امروز بايد به ايده ها و روش هاي نوين اتكا كرد بنابراين متمايز شدن در خدمت تنها راه موفقيت در شرايط كنوني است.

6– برای کاهش مطالبات چه راهکارهایی به همکاران پیشنهاد می کنید:

در پاسخ به این سوال ابتدا عرض کنم که کلیه روسا و مدیران شعب سیزده گانه از اساتید بنده محسوب می شوند، ولی بعنوان عضوی کوچک از مجموعه بزرگ لیزینگ صنعت و معدن و با توجه به تجربیات کسب شده به نظر می رسد هر شعبه با توجه به شناخت موقعیت جغرافیایی و بومی محل استقرار شعبه خود و از نظر روانشناختی امکان اعتبار سنجی مشتریان خود را دارند که با بکارگیری آئین نامه های داخلی وصول مطالبات و بهره گیری از تجربیات خویش امکان وصول مطالبات و کاهش معوقات میسر خواهد بود .

 می بایست برای هر مشتری یک سرفصل  ایجاد نموده و با همان زبان و گویش خلقیات خاص خودش و  با ترفندهای موجود مطالبات را طلب نمود و در برخورد با بعضی از افراد همانطور كه آيين نامه نيز اين اختيار را به شعب داده،  نبایستی از اهرمها و یاروشهای متداول آئین نامه استفاده نمود.

اما بطور کلی اگر مباحث فوق کارساز نبود می توان از طریق ابطال کارت سوخت و اخذ حکم توقیف توسط مراجع ذیصلاح اقدامات قانوني را انجام داد.  همچنین تعامل با سازمان حمل و نقل و پایانه های کل کشور و  پلیس +10 و اخذ كمك از ضامنین پرونده جهت شناسایی محل تردد خودرو و حصول نتيجه مطلوب مفيد هستند.

7- هر گونه نقطه نظر و یا پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت شرکت و شعب دارید بیان نمایید:

لیزینگ صنعت ومعدن از لحاظ قدمت و شهرت و خوشنامی  در زمره بالاترین شرکتهای لیزینگ ايران قرار داشته که در این خصوص و طبق فرمایشات  معاونت محترم اجرائی لیزینگ جناب آقای مهندس اصفهانی بسیاری از مدیران شرکتهای مطرح لیزینگ در ایران از میان پرسنل همین شرکت برگزیده شده اند. درنتیجه این شرکت ميتواند به يك قطب آموزش ليزينگ در ایران تبدیل شود.

برگزاري دور هاي آموزشي تخصصي براي پرسنل شعب نيز در افزايش كارايي آن ها مفيد خواهد بود. خصوصا دور هاي آموزشي درون سازماني درصورتيكه  باتوجه به فرايندهاي داخلي و نحوه ارتباط هر شعبه با واحدهاي مختلف دفترمركزي طراحي شوند، در ايجاد هماهنگي ميان شعب و دفتر مركزي مي توانند موثر باشند..

همچنين افزايش خدمات الكترونيكي و راه اندازي ليزينگ الكترونيك (E-Leasing) جهت توسعه بازار و ارائه خدمات بهتر و سريعتر نيز مي تواند از سوی همكاران دفتر مركزی مورد بررسی قرار گيرد.

8-نقش خانواده در پیشرفت شغلی شما چه بوده است؟

بی شک خانواده ام نقش بسیار مهمی در این راه داشته و مطمئنا بدون دعای خیر پدر و مادرم و همكاري بي دريغ همسرم كه همواره مشوق و پشتوانه من در تمام امور بوده اند چنين جايگاهي براي شعبه و اينجانب محقق نمي گرديد.

سخن آخر:

ضمن تشكر از ارشادات و راهنمايي هاي مديريت محترم عامل، معاونت محترم اجرايي و همچنين همكاري ساير معاونين، مديران و همكاران محترم كه باعث پيشرفت اينجانب در شعبه گردده اند، سال نو را تبريك عرض نموده و اميد است با عزمی راسخ‌ تر و جدی‌تر، در سال جديد گام های موثري به منظور تحقق اهداف شركت ليزينگ صنعت و معدن، برداشته شود.