چرخه تكامل ليزينگ، راهنمايی برای تصميم‏گيری استراتژيك

  • صفحه اصلی
  • چرخه تكامل ليزينگ، راهنمايی برای تصميم‏گيری استراتژيك
فصلنامه 5

چرخه تكامل لیزینگ، راهنمایی برای تصمیم‏گیری استراتژیك

سودیر آممبال رئیس هیأت مدیره و مدیر اجرایی مؤسسه “آممبال و همكاران” است. تحت نظارت آممبال تاكنون تعداد 60000 نفر به‏صورت حرفه‏ای آموزش دیده‏اند و سمینارهای بسیاری در بیش از 70 كشور جهان توسط ایشان رهبری شده است. همچنین آممبال به‏عنوان مشاور دولت جهت پیشبرد صنعت لیزینگ در بیش از 20 كشور جهان همكاری داشته و به‏عنوان نویسنده بیش از 16 نشریه توسط و یا با همكاری او نوشته شده است. آممبال یكی از مؤسسان نشریه “اخبار جهانی لیزینگ” است و از سال 1993 ریاست همایش جهانی لیزینگ را بر عهده دارد. آممبال در مقاله حاضر با استفاده از تجربیات لیزینگ كشورهای مختلف و شناسایی نقاط عطف این صنعت راهبردهای مناسبی را برای كشورهایی كه صنعت لیزینگ در آنها نوظهور می‏باشد ارائه نموده است. از طرف دیگر با اشباع و ثبات صنعت لیزینگ در كشورهای توسعه‏یافته، سرمایه‏گذاری در سایر كشورها برای آنها مطلوبیت می‏یابد كه با استفاده از چرخه تكاملی لیزینگ مناسب‏ترین زمان و نحوه برای سرمایه‏گذاری در سایر كشورها پیشنهاد شده است.

صنعت لیزینگ یكی از منعطف‏ترین و پویاترین صنایع جهان است و از طریق لیزینگ تأمین منابع مالی برای تجهیزات و یا املاك و مستغلات تسهیل می‏گردد. لیزینگ منجر به رشد اقتصادی، كاهش بیكاری و افزایش درآمدهای مالیاتی شده و نیز تمامی وجوه زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‏دهد زیرا امروزه لیزینگ با اتومبیل و یا مبلمان‏های خانگی، هواپیماها، تجهیزات رستوران، كامپیوترها، صنایع مخابرات، پزشكی و … عجین شده است.

اهمیت لیزینگ

گرچه صنعت لیزینگ بسیار منعطف است لكن متاسفانه اطلاعات دقیقی چون ارزش سالانه، پرتفوی لیزینگ، نوع دارایی‏ها، بخش‏های هدف، ارزیابی عملكرد و مواردی مشابه آن بدرستی مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی‏گیرند. اگرچه آمارهای غیر رسمی حجم جهانی عملكرد لیزینگ را بیشتر از 1 تریلیون دلار آمریكا عنوان می‏كنند!

در دنیا لیزینگ بیش از 20% تشكیل سرمایه را در اختیار دارد، به‏عبارتی دیگر تقریباً 20% سرمایه‏گذاری در دارایی‏های منقول با استفاده از لیزینگ تشكیل می‏گردد. باتوجه به این شواهد استوار و محكم لیزینگ كمك شایانی به توسعه اقتصاد می‏كند.

رشد قابل توجه این صنعت و تأثیر آن در اقتصاد نه فقط به‏خاطر منافع متنوعی كه از طریق لیزینگ عاید مشتری می‏شود، بلكه بدلیل مدیریت و هدایت موفقیت‏آمیز آن توسط رهبرانی است كه به‏طور متناوب محصولات جدید و توسعه‏یافته را فراتر از مرزهای جغرافیایی به این صنعت معرفی كرده و همواره در مقابل تغییرات قوانین و مقررات و تغییرات مالیاتی منعطف بوده‏اند.

تصمیم‏گیری استراتژیك

زمامداران امور لیزینگ پیوسته باید تصمیمات استراتژیك اتخاذ نمایند. تصمیماتی همچون انتخاب تخصصی شدن (در مقابل اینكه بصورت عمومی فعالیت نمایند)، معرفی لیزینگ عملیاتی به بازار (در مقابل اینكه همان لیزینگ مالی را ادامه دهند) و یا سرمایه‏گذاری خارجی مشترك (در مقابل اینكه به فعالیت امن خود در داخل كشورشان ادامه دهند). تصمیماتی از این قبیل بر مبنای بسیاری از عوامل مانند “چقدر این صنعت در كشور مربوطه پیشرفته است؟”، “چقدر رقابتی هست؟”، “بازار هدف چقدر اشباع شده است؟ “و “رفتار مشتریان تا چه حد پیچیده می‏باشد؟” اتخاذ می‏شوند.

یكی از عوامل مهمی كه در بالا عنوان شد میزان توسعه‏یافتگی صنعت لیزینگ در كشوری است كه موجر قصد دارد كسب و كار خود را در آن كشور توسعه دهد. مسلماً این امر تأثیر بسیار زیادی در تصمیم‏گیری استراتژیك دارد. در ادامه دیدگاه مناسبی برای ارزیابی توسعه‏یافتگی لیزینگ در سطح جهان ارائه می‏شود كه امیدواریم برخی از زوایای تصمیم‏گیری را سهولت بخشد. همچنین نشان‏دادن چگونگی رشد و نمو لیزینگ در كشورهای جهان می‏تواند برای كسانی كه درگیر تصمیمات استراتژیك نیستند نیز مفید باشد.

سیر تكاملی لیزینگ

تكامل لیزینگ به‏نوعی متفاوت از چرخه تكامل سایر صنایع جهان نیست. مطمئناً لیزینگ در برخی از كشورهای توسعه‏نیافته جهان و یا كشورهایی كه سیاست منجر به نابودی اقتصاد آنها شده است، همچون عراق و میانمار هنوز وجود ندارد، در كشورهایی نظیر روآندا به‏تازگی ظهوریافته و در اكثر كشورهای جهان همچون كشورهایی در نواحی آسیا، آمریكای لاتین، اروپای مركزی و شرقی و همچنین آفریقا در حال تكامل می‏باشد. مرحله بلوغ در این صنعت نیازمند وجود شرایط توسعه كامل است. شرایطی كه در كشورهایی نظیر استرالیا، انگلستان و ایالات متحده امریكا وجود دارد.

اكنون با مرور 6 مرحله تكامل صنعت لیزینگ كه در نمودار زیر آورده شده است، چگونگی حركت این صنعت از آغاز تا بلوغ و عواملی كه منجر به بروز این حركت می‏شوند را مورد بررسی قرار می‏دهیم.

اجاره (فاز اول)، قرن‏ها قبل از لیزینگ وجود داشته است و حتی امروز نیز وجود دارد. این صنعت بسیار رقابتی بوده و خدمات متنوعی را در كشورهای جهان ارائه می‏نماید. قراردادهای اجاره ‏ها با استفاده از دوره كوتاه مدت آنها (كمتر از 12 ماه) و خدمات كاملی كه ارائه می‏دهند، شناخته می‏شوند. منظور از خدمات كامل مسئولیت‏های متداولی چون نگهداری، تعمیرات و بیمه كه توسط موجر و نه استفاده‏كننده مهیا می‏گردد، می‏باشد. در پایان مدت قرارداد اجاره، كاربر تجهیزات را به مالك بازمی‏گرداند.

لیزینگ با تعریف مدرن كنونی در اواسط دهه 1950در دو كشور انگلستان و ایالات متحده امریكا در قالب فرم “لیزینگ مالی ساده” (فاز دوم) آغاز به‏كار نمود. لغت‏های “ساده” و “خلاق” كلماتی هستند كه جهت تشخیص دو نوع لیزینگ مالی در سیر تكاملی این صنعت به‏كار می‏روند. گرچه در بازار هر دو نوع این روش‏ها لیزینگ مالی هستند و در تمامی كشورهای جهان لیزینگ مالی ساده اولین محصولی است كه در اوایل پیدایش لیزینگ به بازار معرفی می‏گردد. در این نوع محصول معمولاً مستأجر تمایل به‏خرید و صاحب‏شدن دارایی در پایان مدت اجاره دارد و قرارداد لیزینگ تنها به‏منظور تأمین منابع مالی جهت خرید كالای مورد نظر، مورد استفاده قرار می‏گیرد. هدف مستأجر هم در نهایت خرید تجهیزات با قیمت اسمی در پایان قرارداد اجاره است. در این مرحله همان‏طور كه لیزینگ محصولی جدید است، روند تفكر كاربر در روان‏شناسی مالكیت هنوز بسیار تعیین‏كننده می‏باشد. همچنین موجر نیز، تمایلی برای دریافت مجدد دارایی را نداشته و تنها قصد تأمین منابع مالی را دارد.

در این مرحله موجر با ریسك اعتباری، و نه ریسك دارایی، مواجه است، زیرا ریسك دارایی نیازمند توسعه بازار ثانویه می‏باشد كه لزوماً در طول این فاز وجود ندارد. در طی این فاز صنعت لیزینگ به‏صورت كمی و نه كیفی گسترش می‏یابد. گرچه این گسترش به‏ سرعت انجام می‏گردد لكن در انتهای این فاز با كاهش مواجه می‏گردد.

به‏ طوركلی این زمان، از دیدگاه استراتژیك زمان مناسبی برای كسانی كه به‏ دنبال لیزینگ مرزگذر و توسعه كسب و كار در بازارهای نوظهور هستند، می‏باشد. اما قبل از اینكه بازار رقابتی شود! به كسانی كه در كشور خود در این مرحله قراردارند توصیه می‏شود بجای ادامه فعالیت محتاطانه، ارزش ‏افزوده خدمات خود را افزایش دهند تا قربانی افزایش رقابت شدید نشوند.

با گذشت زمان و ورود فعالان جدید به بازار لیزینگ، این صنعت وارد فاز سوم می‏شود. طی این فاز موجران آغاز به ساختاربندی لیزینگ مالی می‏نمایند و همچنین مستأجر را با حق انتخاب‏های متنوعی چون اختیار تجدید قرارداد و یا خرید با قیمت ثابت مواجه می‏سازند.

دقیقاً در این فاز است كه صنعت لیزینگ در بسیاری از كشورها از نظر حجم عملكرد و نرخ نفوذ بیشترین رشد خود را تجربه می‏كنند. همچنین بسیاری از تولیدكنندگان كه جهت فروش محصولات خود وابسته به شركت‏های لیزینگ مستقل بوده‏اند، خود اقدام به تأسیس شركت‏های لیزینگ می‏نمایند. اختیارات مالیاتی و قانون‏گذاری منجر به درك اهمیت لیزینگ و نگاه بهتری به این صنعت می‏گردد و این راهبردها محرك رشد بیشتری می‏شوند.

اگرچه این فاز نیز به‏طور كلی نرخ – محور است، برخی از رقبا بدلیل وجود شدت رقابت آغاز به افزایش ارزش‏ افزوده خدمات كه می‏تواند شامل كوتاه‏كردن زمان پاسخ (از زمان درخواست لیزینگ تا زمان تخصیص سرمایه) و یا ارائه خدماتی چون نگهداری باشد، می‏نمایند. در حالی‏كه بازار رشد قابل توجهی را تجربه می‏كند، لیزینگ نرخ – محور منجر به افزایش رقابت در حجم عملكرد می‏شود. لكن موجران آغاز به كاهش گسترش فعالیت خود در بازار خریداران می‏كنند. این كاهش حجم فعالیت باعث خروج بسیاری از موجران از صنعت لیزینگ می‏شود و صنعت از این تجربه می‏آموزد كه نمی‏تواند بصورت نرخ – محور باقی بماند.

اگرچه ممكن است حاشیه سود نسبتاً كمتر شده، زیرساخت‏های صنعت لیزینگ غیرمنعطف‏تر شده و شفاف‏سازی قوانین و مسائل مالیاتی مورد نیاز باشد، از دیدگاه استراتژیك این زمان نیز برای حضور در بازارهای نوظهور مناسب است. برای فعالان منطقه‏ای نیز كه اصرار بر ادامه فعالیت خود به‏نحو كنونی دارند، این زمانی است كه تصمیم بگیرند كه آیا می‏خواهند در بازار مشخصی فعالیت نمایند یا نه؟ این بازار می‏تواند به‏صورت منطقه‏ای، برحسب دارایی، بخش، كیفیت، اعتبار و یا اندازه معاملات باشد.

فاز چهارم یا لیزینگ عملیاتی با مرور زمان، رقابت شدید، انتقال تكنولوژی در صنعت لیزینگ از یك كشور به كشوری دیگر، تقاضای لیزینگ‏های چند ملیتی، و توسعه بازارهای ثانویه از راه می‏رسد. در برخی از كشورها بدلیل عدم اعتقاد به لیزینگ مالی به‏عنوان لیزینگ اصیل و یا وضعیت مالیاتی آن محصولات متنوعی ارائه و تقویت می‏شوند. با معرفی استاندارد بین‏المللی حسابداری لیزینگ تقاضا برای لیزینگ عملیاتی افزوده شد، زیرا لیزینگ مالی دیگر با تأمین مالی خارج از ترازنامه تطابق نداشت. گرچه به‏نظر می‏رسد تأمین مالی خارج از ترازنامه در نسخه آتی حسابداری بین‏المللی لیزینگ به‏طور كلی در شرف حذف باشد. البته این موضوع بدین معنی نیست كه لیزینگ عملیاتی به‏عنوان یك محصول مالی از بین خواهد رفت و شركت‏های لیزینگ با عرضه و ارائه مزایایی چون خدمات كامل، حفاظت مشتریان از ریسكِ تغییرات ارزش قیمت بازار محصولات و دارایی‏ها و سایر مزایای مالیاتی، فعالیتشان را در حوزه لیزینگ عملیاتی ادامه خواهند داد.

خصوصیت برجسته این محصولات، قابلیت عودت تجهیزات توسط مستأجر در پایان مدت اجاره است. گردآوری و ارائه بسته خدماتی (خرید تك‏ایستگاهی) توسط شركت‏های لیزینگ مطلوبیت بسیاری را برای مستأجر با این قابلیت‏ها فراهم می‏نماید. به‏عنوان مثال در یك معامله مرتبط با كامپیوتر سخت‏افزار، نرم‏افزار، نصب، نگهداری و آموزش در یك بسته قراردادی ارائه می‏شود. در تمامی كشورهای توسعه‏یافته و از نظر اقتصادی بالغ لیزینگ عملیاتی ارائه می‏شود، در حالی‏كه این محصول در اقتصادهای نوظهور به‏تازگی درحال فعالیت است.

از دیدگاه استراتژیك، این زمان مناسبی برای گسترش كسب و كار به خارج از مرزهای كشورهای با تجربه است. با استفاده از تجربیات و مهارت‏های حرفه‏ای و همكاری با كسب و كارهای نوظهوری كه تمایل به ارائه محصولات جدید دارند، راهكارهای مناسبی عرضه می‏گردد. همچنین مجدداً برای فعالان محلی این مرحله زمانی است كه باید تصمیم بگیرند كه كماكان لیزینگ مالی را ارائه نمایند و یا به‏دنبال ارائه محصولات جدید و با ارزش‏تری باشند.

تداوم شدت رقابت منجر به افزایش خلاقیت موجر گشته و افزایش انتقال تكنولوژی صنعت را به فاز پنجم، یعنی فاز محصولات جدید سوق می‏دهد. در این فاز قراردادهای لیزینگ عملیاتی با شامل شدن پیچیدگی‏های اختیارات خرید در پایان (همچون قرارداد اولین شرط اصلاحی یا ترمیم، اختیار فسخ قبل از پایان قرارداد، اختیار تجدید تكنولوژی و موارد مشابه دیگر) بسیار پیشرفته می‏شود.

همچنین فاز پنجم همراه خود محصولات جدیدی چون اوراق بهادار لیزینگ پرخطر و سندیكایی را نیز به همراه دارد.

از دیدگاه استراتژیك اكنون زمان ادغام با شركت‏های محلی است. ادغام شوندگان در مرحله بعدی وارد فاز بلوغ می‏شوند كه منجر به ثابت بودن نرخ نفوذ بازار می‏گردد.

سرانجام با دنبال كردن چرخه كلاسیك صنعت از آغاز تا بلوغ، وارد فاز ششم كه همان بلوغ است می‏شود كه مشخصه اصلی آن ثبات صنعت است. این بلوغ به‏همراه خود حاشیه سود كمتری را به‏همراه خواهد آورد. این امر منجر می‏شود موجر در عوض افزایش حجم فروش به‏دنبال افزایش كارایی عملیاتی باشد. لذا افزایش نرخ نفوذ تنها در صورت رشد اقتصادی در این فاز محقق می‏گردد.

اگرچه این شش فاز به‏صورت كلی در صنعت لیزینگ جهان اجرا می‏شود، لكن اشاره به دو نكته ضروری به‏نظر می‏رسد. اولاً، ترتیب چرخه عنوان شده در هر كشور بصورت كلی بوده و ممكن است برای تمامی فعالان صادق نباشد و موارد بسیاری مشاهده شده كه موجران با ترتیب ذكر شده تكامل نیافته‏اند. به‏عنوان مثال برخی از آنها كه محصولات جدیدی چون لیزینگ پرخطر را ارائه می‏دهند ممكن است حتی در مرحله لیزینگ عملیاتی نیز نباشند. همچنین هر فاز نیز از نظر بلوغ محدود نیست. به‏عنوان مثال در كشور ایالات متحده امریكا اگرچه صنعت به مرحله بلوغ رسیده است، بسیاری از موجران هنوز در حوزه لیزینگ مالی فعال هستند، برخی در لیزینگ عملیاتی متخصص شده‏اند در حالی‏كه هستند موجرانی كه در ارائه محصولات جدیدی همچون لیزینگ سندیكایی، به تنوع بخشی خدمات خود مشغول هستند.

همچنین در حالی‏كه بازارهای نوظهور به سمت مرحله بلوغ حركت می‏كنند، چرخه لیزینگ به‏دلیل تبادل اطلاعات و انتقال تكنولوژی در بازارها كوتاه‏تر و كوتاه‏تر می‏شود كه با توجه به این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتیجه‏ گیری

عوامل بسیاری در زمان تصمیم‏گیری استراتژیك دخیل هستند كه یكی از آنها تكامل لیزینگ است. امید است این مقاله دیدگاه مناسبی را برای درك رابطه تصمیمات استراتژیك و چرخه تكاملی لیزینگ فراهم ساخته باشد.