گزارش جهاني صنعت ليزينگ 2016

فصلنامه 13

گزارش جهانی صنعت لیزینگ 2016

ترجمه و تلخيص: زهرا كاشانكی، كارشناس وصول مطالبات

  • مقدمه

موسسه وايت كلارك در حدود 30 سال است كه عملكرد صنعت ليزينگ را ردیابی مي­كند. پس از بهبود بحران اقتصادي جهاني، هم اكنون صنعت ليزينگ به رشد معمولي تري رسيده است. بدليل حاشیه های كم و مزاياي مالیاتي، صنعت ليزينگ درحال نوآوري و ايجاد شيوه هاي خلاقانه براي تامين مالي تجهيزات است كه منجر به عدم تشخيص ليزينگ و ساير روش هاي تامين مالي مي گردد.

  • بررسی اجمالی

برای چهارمین سال پیاپی پس از بحران اقتصادی جهان، صنعت لیزینگ با افزایش حجم عملکرد مواجه بوده و چشم انداز آن همچنان خوش بینانه پیش بینی می شود. حجم عملکرد در 50 کشور برتر ، با  6.83 درصد رشد از 883 میلیارد ریال در سال 2013 به 944 میلیارد ریال در سال 2014 افزایش یافته است. سه منطقه امریکای شمالی، اروپا و آسیا 80درصد حجم عملکرد جهان را در اختیار داشته اند.

رشد شگفت انگیز لیزینگ در کشور چین جالب توجه بود. صنعت لیزینگ این کشور در سال 2014، 31 درصد رشد داشته است. همچنین ناحیه آمریکای لاتین رشدی معادل 18درصد را تجربه کرده است. این رقم در ناحیه استرالیا و نیوزیلند با در نظر گرفتن پول محلی 4درصد و درصورت مقایسه آن با دلار امریکا تقریبا ثابت بوده است.

حجم عملکرد لیزینگ در سال 2014 به 964 میلیارد دلار افزایش یافته و پیش بینی می شود این رقم در سال 2015 به یک تریلیون دلار افزایش یابد.

  • امريكاي شمالي

منطقه امریکای شمالی که شامل سه کشور ایالات متحده، کانادا و مکزیک می­باشند، با حجم عملکرد 368 میلیارد دلار جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار لیزینگ جهان تقویت نمود. همچنین سهم این منطقه از کل صنعت جهان از 37درصد در سال 2013 به 39 درصد در سال 2014 افزایش یافت.

تغییرات بازار تامین مالی تجهیزات در ایالات متحده منجر به تغییر تمرکز اعضای بنیاد لیزینگ و مالی ELFF از لیزینگ خالص به ابزارهای مالی شده است. لیزینگ کانادا نیز با 6/2درصد رشد و حجم عملکرد 89/30 میلیارد دلار جایگاه هشتم را در رتبه بندی جهانی کسب نمود.

رتبهمنطقهحجم سالانه (میلیارد دلار)رشد(%) 2014-2013درصد حجم بازار های جهانی 2013درصد حجم بازار های جهان 2014تغییر در سهم بازار 2014-2013
1آمریکا شمالی368/49/937/9391/1
2اروپا327/81/7-37/734/73-
3آسیا1951020/120/60/6
4استرالیا/ نیوزلند35/6185/11/43/82/4
5آمریکا جنوبی10/740/5-21/10/9-
6آفریقا6/810-0/80/70/1-
 جمع کل944/31    

جدول شماره 1- حجم و رشد به تفكيك منطقه (2014-2013)

اروپا

رقابت شدید دو منطقه اروپا و امریکای شمالی همچنان ادامه دارد و در سال 2014 مجددا این دو ناحیه سهم بازار مشابهی داشتند. حجم عملکرد اروپا با درنظر گرفتن پول محلی 95/8 درصد رشد داشته و درصورت مقایسه این رقم با ارزش دلار، حجم عملکرد این منطقه از 7/1- درصد کاهش برخوردار است.

منطقه اروپا 7/34درصد سهم بازار را در اختیار داشته و 13 کشور اروپا در میان 20 کشور برتر در رتبه بندی جهانی قرار دارند. سه اقتصاد بزرگ منطقه 65درصد سهم بازار اروپا را ازآن خود نموده­اند. دو کشور انگلستان و آلمان کماکان بازیگران اصلی صنعت در اروپا هستند و البته در سال 2014 کشور انگلستان با کسب رتبه سوم در میان 50 کشور برتر، جانشین کشور آلمان شد. این عملکرد نتیجه رشد اقتصادی مناسب کشور انگلستان در سال 2014 بود که طی 12 سال گذشته بی نظیر بوده است. همچنین نرخ سرمایه گذاری صنعت در این کشور 5/7درصد رشد داشته است.

در سال 2014 بعد از بحران اقتصادی جهان کشور انگلستان بهترین عملکرد را با حجم 16/78 میلیارد دلار کسب نموده  که این رقم در مقایسه با سال 2013،  5/16 درصد افزایش یافته است.

لیزینگ ماشین­آلات و تجهیزات با رشد 21 درصد قویترین رشد را داشته و بدنبال آن خودروهای تجاری و تجهیزات کسب و کار هر یک با رشد 2 رقمی بهترین بخش لیزینگ در اروپا بوده­اند.

صنعت لیزینگ در کشور آلمان یکی از بالغ ترین صنایع لیزینگ در دنیا است. این کشور با حجم عملکرد 19/68 میلیارد دلار در سال 2014 نسبت به سال 2013، 4/8 درصد رشد داشته و مقام دوم رتبه بندی را در حوزه اروپا و مقام چهارم را در کل دنیا کسب نموده است. روش “اجاره عملیاتی” 45درصد، “لیزینگ مالی “43 درصد و “خرید و اجاره مجدد” 12درصد کل عملیات لیزینگ در کشور آلمان را تشکیل می­دهند. همچنین خودروهای تجاری با 70درصد سهم کماکان بیشترین سهم فعالیت صنعت لیزینگ را در این کشور به خود اختصاص داده است.  ماشین­آلات تولیدی با 13درصد، IT و تجهیزات اداری 7درصد و خدمات با 37درصد مابقی سهم فعالیت در صنعت لیزینگ آلمان را تشکیل می دهند.

در حالی که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در کشور فرانسه در سال 2014، 4/0%- بود، صنعت لیزینگ این کشور  93/3 درصد رشد نمود. کشور فرانسه در سال مذکور با حجم عملکرد 86/31 میلیارد دلار رتبه هفتم جهانی صنعت لیزینگ را ازآن خود نمود.

بطور سنتی حوزه فعالیت لوکوموتیو و تجهیزات ریلی عمده فعالیت صنعت لیزینگ در کشور روسیه بوده است. لکن روند فعالیت روسیه در بخش مذکور روندی کاهشی بوده بطوری که سهم فعالیت صنعت لیزینگ در این بخش از 50درصد در سال 2011 به 27درصد در سال 2014 کاهش یافته است. هم اکنون خودروهای تجاری برای اولین بار رتبه اول سهم فعالیت را در صنعت لیزینگ روسیه ازآن خود نموده­اند.

آسيا

صنعت لیزینگ کشور چین افزایش چشمگیری طی سالهای اخیر داشته است. به نظر می رسد تصمیمات اخیر این کشور درخصوص VAT تاثیرگذار بوده و عامل اصلی 31درصدی صنعت لیزینگ در سال 2014 بوده است. کشور چین در این سال جایگاه دوم خود را در میان سایر کشورها با حجم عملکرد 114 میلیارد دلار تقویت نمود.

کشور ژاپن در صنعت لیزینگ بعد از سه سال رشد، در سال 2014 با کاهش حجم عملکرد در این صنعت مواجه گردید. تجهیزات صنعتی، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی و کامپیوتر که معمولا از رشد مناسبی (2رقمی) برخوردار بودند در سال 2014 رشدی منفی داشته اند. تجهیزات صنعتی با 4/16- درصد، تجهیزات پزشکی 2/15- درصد بیشترین کاهش را داشته و شرکتهای کوچک و زودبازده برای اولین بار طی پنج سال گذشته رشدی منفی را تجربه کرده اند. بطور کلی صنعت لیزینگ در ژاپن 17درصد کاهش حجم عملکرد داشته است.

کشور کره، سومین بازار لیزینگ آسیا با حجم عملکرد 11 میلیارد دلار رشدی معادل 14درصد در سال 2014 تجربه نموده و رتبه14جهان را به خود اختصاص داده است. حوزه حمل و نقل با 67 درصد سهم بیشترین حجم عملکرد لیزینگ درکشور کره بوده است.

لازم به ذکر است کشور ایران با 69/1 میلیارد دلار حجم عملکرد، رتبه 32 جهان را در میان 50 کشور کسب نموده است.

ساير مناطق جهان

پنج کشور امريكای لاتين (کلمبیا، برزیل، شیلی، پرو و آرژانتین)، چهار کشور در افریقا (افریقای جنوبی، مراکش، مصر و نیجریه) به همراه استرالیا و نيوزيلند، ساير كشورهاي مندرج در جدول پنجاه كشور برتر و مطرح جهاني را تشكيل مي دهند.

استفاده گسترده از روش “خرید و اجاره مجدد” در کشور استرالیا منجر به ارتقاء جایگاه این کشور از 12 به 6 در رتبه بندی جهانی گردید. حجم عملکرد این کشور در سال 2014، 27/35 میلیارد دلار بوده و البته کماکان روش لیزینگ مالی از بیشترین مطلوبیت در این کشور برخوردار است. به غیر از دو کشور برزیل و شیلی، حوزه امریکای لاتین در حوزه لیزینگ مالی فعالیتی نداشته است.

سهم فعالیت حوزه افریقا از کل فعالیت جهان، 7/0درصد بوده است. البته این حوزه با 10درصد کاهش حجم فعالیت در سال 2014، 8/6میلیارد دلار فعالیت در صنعت لیزینگ داشته است. صنعت لیزینگ در این منطقه هنوز در دوران ظهور قرار دارد. کشور افریقای جنوبی با اندکی تغییر در رتبه24 رتبه بندی جهانی قرار گرفت.

رتبهمنطقهکشورحجم سالانه

درصد رشد

2012-2013

ضریب نفوذ بازار %
1آمریکا شمالیآمریکا336/95622
2آسیاچین114/8531/063/4
3اروپاانگلستان78/1616/4528/6
4اروپاآلمان68/198/3616/4
5آسیاژاپن55/8516/96-8/9
6استرالیا/ نیوزلنداسترالیا35/270/0340
7اروپافرانسه31/863/9313/1
8آمریکا شمالیکانادا30/892/6331
9اروپاسوئد18/947/0722/7
10اروپاایتالیا17/7811/3511/7
11اروپاروسیه16/4212/28-N/A
12اروپاسوئیس13/0515/512
13آسیالهستان12/2323/4715/7
14آسیاکره11/1114/89/8
15اروپاتایوان9/4515/038/3
16اروپاترکیه8/5350/1811
17اروپادانمارک8/265/6725
18اروپانروژ7/6115/659/3
19آمریکا جنوبیاسپانیا7/2545/665/2
20استرالیا/ نیوزلنداسترالیا6/537/0212/5
21اروپاهلند5/562/886
22اروپافنلاند5/527/0418
23اروپابلژیک5/152/238/5
24آفریقاآفریقا جنوبی4/610/01N/A
25آمریکا جنوبیکلمبیا466N/A
26آمریکا جنوبیبرزیل3/961/3-N/A
27اروپاجمهوری چک3/8314/0510/9
28اروپااسلواکی2/376/9815/2
29آمریکا جنوبیشیلی2/297/66-N/A
30اروپاپرتغال2/2231/5615
31آسیامالزی1/715/76-N/A
32آسیاایران1/69456/2
33اروپارومانی1/588/364/4
34اروپامجارستان1/4524N/A
35اروپااستونی1/091/7-22
36آفریقامراکش1/075/47-N/A
37اروپااسلونی0/974/06-13/3
38اروپالیتوانی0/871/70-17/31
39اروپابلغارستان0/744/187/9
40اروپالتونی0/6713/04-11/9
41آفریقامصر0/5834/94N/A
42اروپامکزیک0/578N/A
43آفریقانیجریه0/5011/40N/A
44اروپااکراین0/4442/63-N/A
45اروپاصربستان- مونته نگرو0/375/82N/A
46استرالیا/ نیوزلندنیوزلند0/370/30N/A
47آسیاازبکستان0/292/502/5
48آمریکای جنوبیآرژانتین0/2545N/A
49آمریکای جنوبیپرو0/218-N/A
50اروپایونان0/222/811/3
  جمع1005/30  

جدول دوم گزارش جهانی لیزینگ گروه وایت کلارک

ضريب نفوذ لیزینگ

برای کشورهایی که داده های قابل اعتماد در دسترس داشتند، ضریب نفوذ لیزینگ در سال 2014 در جدول شماره 2 ارائه شده است. همانطور که می دانیم دو روش اندازه گیری برای محاسبه ضریب نفوذ لیزینگ وجود دارد. روش اول محاسبه درصد استفاده از لیزینگ در سرمایه گذاری در یک کشور می باشد که به عنوان حجم کل کسب و کار جدید تقسیم بر کل سرمایه گذاری ، به استثنای املاک و مستغلات محاسبه می شود. این نسبت برای 11 تا از کشورهای برتر لیزینگ، در جدول 4 ارائه شده است.

روش دوم که توسط موسسه GLOBAL LEASING در سال 1999 معرفی شده، با تولید ناخالص داخلی (GDP) مرتبط بوده و از نسبت حجم لیزینگ به کل تولید ناخالص ملی حاصل می شود. جدول 5 آمار و ارقام و رتبه بندی نسبت گروه / تولید ناخالص داخلی وایت کلارک برای هر کشور را در سال 2014 می دهد. نسبت تولید ناخالص داخلی وایت کلارک شاخصی با قابلیت اطمینان بیشتر برای ارزیابی استفاده از لیزینگ است.

 

 

19981999200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014
اروپا6/1336/1331311401/1641/1965/2366/2392722/4017/3364/2202337/3023146/3338/327
امریکای شمالی1951/2394/2721/2542169/2237/2407/2361/2419/2371/2268/1903/2135/2924/3361/3354/368
آسیا7/744/803/787/677/681/742/78747/816/842/998/1036/1054/1532/1803/177195
آمریکای جنوبی4/163/81/86/53/345/79/13 2/194/412/542/304/255/272/13187/10
استرالیا9/79/73/55/58/56/71/82/86/81/49/67/58/10121/165/126/35
افریقا9/43/49/38/37/36/51/86/91/112/116/95/64/66/82/85/78/6
جمع کل5/4325/4734997/4766/4613/5111/5795827/6334/7808/7323/5575/5947/7968688843/944

جدول شماره 3- حجم عملکرد لیزینگ در مناطق مختلف 2014-1998 (میلیون ریال)

 1996199719981999200020012002200320042005200620072008200920102011201220132014
آمریکا9/309/309/30307/31311/311/319/299/297/27264/161/171/1721222222
ژااپن5/99/82/95/91/92/93/97/87/83/93/98/72/773/68/62/78/99/8
آلمان3/136/137/141/158/145/138/97/217/156/186/235/152/169/133/147/148/56/164/16
کره5/263/281/138/24/26/19/34/46/57/74/9n/a5/104/48/47/85/81/88/9
انگلیس242/19159/158/134/143/152/144/95/147/126/116/206/175/188/198/23316/28
فرانسه2/154/12177/152/97/139/124/1597/1111122/121/35/101/118/125/121/13
ایتالیا8/169/103/124/123/124/106/86/74/111/152/154/119/16101/133/12104/97/11
برزیل1/187/207/205/124/116/76/38/37/75/139/16198/23n/an/an/an/an/an/a
کانادا1/167/1522225/22222/20223/239/2322226/19141/158/208/203231
استرالیا2025254/23202020202020182/141010125/275/274040
سوئد2828205/179/122/9136/117/128/118/113/144/195/172/192/186/244/247/22

جدول شماره 4- درصد مقایسه نرخ نفوذ بازار لیزینگ تجهیزات

رتبهکشورنرخ2016رتبهکشورنرخ 2015رتبهکشورنرخ 2014
1استونی4/811استونی5/911استونی6/32
2سوئد3/302سوئد3/822قبرس3/98
3انگلستان2/843لیتونی3/363لیتونی3/30
4لتونی2/474اوکراین2/674فنلاند2/53
5استرالیا2/475لیتوانی2/655دانمارک2/47
6دانمارک2/366دانمارک2/506کلمبیا2/43
7سوئیس2/307جمهوری اسلواکی2/487پرو2/38
8جمهوری اسلواکی2/248فنلاند2/318اسلوونی2/18
9فنلاند2/149سوئیس2/199سوئیس2/14
10لهستان 2/1110اسلوونی2/0910جمهوری چک2/12
11لیتوانی2/0711لهستان2/0311انگلستان2/09
12آمریکا1/9512آلمان2/0112آلمان1/92
13آلمان1/8713آمریکا1/9213اتریش1/86
14اسلوونی1/7314اتریش1/7414لهستان1/86
15کانادا1/6915نروژ1/7315سوئد1/75
16اتریش1/6316کلمبیا1/6216شیلی1/72
17نروژ1/6317تایوان1/6017پورتوریکو1/60
18تایوان1/6318جمهوری چک1/5518نروژ1/59
19جمهوری چک1/3619بلغارستان1/5119آمریکا1/49
20بلغارستان1/3120مراکش1/2920بلغارستان1/42
21چین1/2921فرانسه1/2521ایرلند1/37
22فرانسه1/1222آفریقای جنوبی1/2322اسلواکی1/27
23کلمبیا1/0923روسیه1/2223مراکش1/24
24آفریقای جنوبی1/0724پرو1/2124آفریقای جنوبی1/24
25بلژیک0/9925بلژیک1/1325تایوان1/19
26پرتغال0/9526چین1/1126پرتغال1/17
27مجارستان0/9327ژاپن1/1127کانادا1/15
28مراکش0/9128مجارستان1/0928روسیه1/08
29ژاپن0/8929شیلی0/9629ژاپن1/06
30ترکیه0/8830استرالیا0/8830فرانسه0/92
31کره0/87 ایتالیا0/87 بلژیک0/91
 شیلی0/8332پرتغال0/8332ایتالیا0/91
33ایتالیا0/8033آرژانتین0/8033مجارستان0/87
34روسیه0/7234کره0/7934رومانی0/86
35هلند0/6735رومانی0/7835چین0/79
36رومانی0/6736هلند0/7536کره0/79
37صربستان – مونته نگرو0/6037صربستان – مونته نگرو0/7237اتریش0/75
38مالزی0/5738کانادا0/7138مالزی0/75
39ازبکستان0/5539مالزی0/6939هلند0/68
40اسپانیا0/4940ازبکستان0/6340صربستان – مونته نگرو0/63
41ایران0/4241ترکیه0/6341ازبکستان0/52
42اوکراین0/2542پورتوریکو0/5842اوکراین0/46
43نیوزلند0/2343اوکراین0/5043ترکیه0/40
44مصر0/1944مکزیک0/4044اسپانیا0/39
45نیجریه0/1745اسپانیا0/3945ایران0/26
46برزیل0/1546نیجریه0/2446برزیل0/24
47پرو0/1147ایران0/2447مصر0/23
48یونان0/0648نیوزلند0/2348آرژانتین0/17
49آرژانتین0/0649برزیل0/1649نیوزلند0/13
50مکزیک0/0450مصر0/1550قزاقستان0/06

جدول شماره 5- گروه وایت کلارک/ضریب نفوذ تولید ناخالص ملی