گزارش جهانی صنعت لیزینگ 2018

فصلنامه 15

گزارش جهانی صنعت لیزینگ 2018

موسسسه وایت کلارک در حدود 30 سال است که عملکرد صنعت لیزینگ را  گزارش می کند . پس از بهبود بحران اقتصادی جهانی ، صنعت لیزینگ رشد قابل توجه ای را تجربه کرده است و راه های خلاقانه و جدیدی را برای سرمایه گذاری تجهیزات شرکت ها در سراسر دنیا معرفی کرده است . همه ارز های درج شده به دلار آمریکا می باشد . بررسی اجمالی برای ششمین سال متوالی از بحران مالی جهانی ، صنعت لیزینگ جهانی با رشد در حجم عملکرد مواجه بوده و چشم انداز آن همچنان خوش بینانه پیش بینی میشود . حجم عملکرد در 50 کشور برتر ، با 9.40 درصد رشد از 30/1005 میلیارد دلار در سال 2015 به 77/1099 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است .سه منطقه آمریکای شمالی ، اروپا ، و آسیا بیش از 95 درصد از حجم عملکرد جهان را در اختیار داشته اند . منطقه آسیا در میان تمامی مناطق دنیا بیشترین درصد افزایش را نشان داده و توانسته رشد چشمگیر 30درصدی را تجربه نماید . همه توجه ها روی بازار چین است جایی که رشد چشمگیر 61 درصدی را ثبت کرده است و این نشان دهنده استحکام این بازار رو به رشد است . اروپا رشد 3/7 درصدی را برای خود ثبت نموده و آمریکای شمالی رشد 2/2 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است . در مقابل آمریکا لاتین در سال 2016 کاهش اندک 8/6 درصدی را به خود اختصاص داده و آفریقا هم در مقایسه با سال گذشته 19.5 درصد کاهش داشته . استرالیا و نیوزلند هم 8.9 درصد کاهش داشته اند. آمریکای شمالی منطقه آمریکای شمالی شامل آمریکا ، کانادا ، و مکزیک می باشد . این منطقه با حجم عملکرد 8/416 میلیارد دلار موقعیت خودرا به عنوان بزرگ ترین بازار لیزینگ جهان حفظ کرده است و 9/37 درصد از این صنعت را در جهان به خود اختصاص داده است. آمریکا با داشتن بزرگترین بازار لیزینگ جهان ، نقش اصلی را در این منطقه بازی می کند  . در سال 2016 حجم عملکرد آمریکا به تنهایی به 9/383 میلیارد دلار رسید . اروپا رقابت شدید دو منطقه اروپا و امریکا برای جایگاه اول بازار لیزینگ جهان هنوز ادامه دارد و هر کدام به ترتیب حجم عملکرد جدید 9/383 و 3/346 میلیارد دلاری را تجربه نموده اند. اروپا 5/31 درصد سهم بازار را در اختیار داشته و پنج کشور اروپایی( انگلستان ، آلمان ، فرانسه ، ایتالیا و سوئد ) در میان 10 کشور برتر در رتبه بندی جهانی قرار دارند و 65 درصد از حجم کل را تشکیل می دهند . انگلستان و آلمان کماکان بازیگران اصلی این صنعت در اروپا هستند. انگلستان در رتبه سوم و آلمان در رتبه چهارم قرار دارد . این دو کشور 42 درصد از بازار اروپا و 13 درصد از بازار جهان را به خود اختصاص داده اند . بازار سرمایه گذاری انگلستان به دلیل نتایج نامعلوم مذاکرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به شدت در معرض تغییر وضعیت اقتصادی می باشد. در سال 2016 ، صنعت انگلستان حجم عملکرد 77/81 میلیارد دلاری را برای خود ثبت نموده است و با نرخ رشد قابل توجه 98/8 درصدی ( در واحد پول محلی ) در مقایسه با سال گذشته دارای موقعیت و جایگاه مستحکمی بعد از آمریکا و چین در رتبه بندی جهانی می باشد. دومین بازار بزرگ اروپا آلمان است که توانسته با حجم عملکرد 3/64 میلیارد دلاری ، نرخ رشد 42/3 درصدی را نسبت به سال 2015 به  واحد پول محلی  بر ای خود ثبت نماید . فرانسه با حجم عملکرد 9/38 میلیارد دلاری و رشد مثبت 23/11 درصدی همچنان جایگاه ششم را در رتبه بندی گروه کلارک حفظ کرده است. این رشد و توسعه بوسیله نرخ پایین تورم و میزان بالای مصرف خانوارها میسر گشته و خود باعث افزایش سرمایه گذاری لیزینگی گردیده است.
رتبه منطقه حجم سالانه (میلیارد دلار) رشد(%) 2016-2015 درصد حجم بازار های جهانی 2015 درصد حجم بازار های جهان 2016 تغییر در سهم بازار 2016-2015
1 آمریکا شمالی 416/8 2/2 40/6 37/9 2/7-
2 اروپا 346/3 7/3 32/1 31/5 0/6-
3 آسیا 289/9 30.0 22/2 26/4 4/2-
4 استرالیا/ نیوزلند 28/4 8/9- 3/1 2/6 0/5-
5 آمریکا جنوبی 12/9 6/8- 1/4 1/2 0/2-
6 آفریقا 5/4 19/5- 0/7 0/5 0/2-
جمع کل 1099/77

جدول شماره یک حجم و رشد به تفکیک (2016-2015)

آسیا در سال 2016 حجم عملکرد آسیا افزایش چشمگیر 30 درصدی داشته و توانسته 4/26 درصد سهم بازار های جهانی را با 9/289 میلیارد دلار به خود اختصاص دهد  و این در حالیست که سال گذشته سهم بازار آسیا 2/22 درصد بوده است . تجارت  لیزینگ در چین  9/61 درصد معادل 206 میلیارد دلار  افزایش یافته است  و چین را به دومین بازار بزرگ  لیزینگ دنیا  تبدیل نموده . این میزان رشد بسیار قابل توجه بوده ، در حال حاضر یکی از مهمترین روش های تامین مالی در بازار داخلی چین تامین مالی از طریق لیزینگ می باشد . بالاخص بازار لیزینگ خودرو ، رشد سریعی داشته است به طوری که در حدود 35 تا 40 درصد اتومبیل ها در چین از طریق لیزینگ و استفاده از وام ها معامله می شوند . ژاپن به عنوان پنجمین بازار بزرگ لیزینگ جهان کاهش 3/1 درصدی در حجم معاملات لیزینگی را در سال 2016 تجربه نموده با این حال این بازار توانسته به عنوان دومین بازار بزرگ در آسیا پس از چین جایگاه خود را حفظ نماید . تقریبا 6 درصد از سرمایه گذاری های خصوصی در ژاپن از طریق لیزینگ انجام می شود . سومین بازار بزرگ لیزینگ در آسیا کره است که توانسته با اندکی کاهش در سال 2016 با حجم عملکرد 8/10 میلیارد دلاری در رتبه سیزدهم جهانی قرار گیرد . حجم عملکرد و استفاده از لیزینگ براساس انواع دارایی در پایان سال 2016 عبارتست از: تجهیزات حمل و نقل 9/71 درصد ، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی 3/13 درصد ، وسایل پزشکی 9/7 درصد ، و تجهیزات فنی ، علمی و آموزشی 4/3 درصد. در مالزی قیمت پایین کالاها ، سیاست های نامشخص اقتصادی و رقابت شدید منطقه ای باعث شده که تولید ناخالص داخلی کاهش یابد و این مسئله منجر شده تا استفاده از صنعت لیزینگ در سال 2016 با کاهشی اندک از 97/4 میلیارد به74/4 میلیارد برسد . در چند سال گذشته تعداد  شرکت های لیزینگ در هند در حال افزایش بود  اما حجم عملکرد آنها پایین بود و همین امر باعث حذف هند از 50 کشور برتر در صنعت لیزینگ گشت. با توجه به جدول شماره دو ، ایران با حجم عملکرد سالانه 26/1 میلیارد دلار در رتبه سی و هشتم رتبه بندی جهانی قرار دارد . سایر مناطق جهان آفریقا نیم درصد از بازار لیزینگ جهان را تشکیل می دهد و تنها چهار کشور آفریقایی در 50 کشور برتر جهان قرار دارند و آنها عبارتند از :آفریقای جنوبی در رتبه  28 ام ، مراکش در رتبه 37 ام ، نیجریه در رتبه 44 ام و مصر در رتبه 46 ام قرار دارد . حجم عملکرد این منطقه به 4/5 میلیارد دلار کاهش یافته است. درباره بازار آفریقا با کمبود اطلاعات دقیق و مفید رو به رو  هستیم . شرکت های مالی بین المللی متعلق به بیش از 20کشور که عضو بانک جهانی هستند بیش از 10 سال است که صنعت لیزینگ را در آفریقا مورد حمایت خود قرارداده اند. اما در حال حاضر گزارشات دقیقی درباره آفریقا وجود ندارد و این باعث شده تا ارزیابی وضعیت منطقه دشوار گردد . با وجود این، ما می توانیم تاسیس فدراسیون لیزینگ آفریقا را در سال 2017 گزارش دهیم . پیش نویس مقررات در حضور نمایندگان (IFC)  و نمایندگان مراکش ، کامرون ، غنا ، نیجریه و اوگاندا تصویب شد . متن این مقررات در 9 می 2017 در کازابلانکا به طور رسمی تصویب گردید . فدراسیون لیزینگ آفریقا ، مشوق هایی جهت ایجاد انجمن های منطقه ای و ملی جهت توسعه و پیشرفت بازار لیزینگ همسو و هماهنگ با قوانین و مقررات در منطقه ایجاد نموده است . امید است که نتایج حاصل از تشکیل فدراسیون لیزینگ آفریقا ، کیفیت اطلاعات آماری منطقه را در سال های اینده بهبود بخشد.
رتبه منطقه کشور حجم سالانه      درصد رشد 2016-2015 ضریب نفوذ بازار %
1 آمریکا شمالی آمریکا 383/87 2/54 21/5
2 آسیا چین 206/70 61/96 6/0
3 اروپا انگلستان 81/77 8/98 33/7
4 اروپا آلمان 64/26 3/42 17/0
5 آسیا ژاپن 59/42 1/30- 8/4
6 اروپا فرانسه 38/94 11/23 15/3
7 استرالیا/ نیوزلند استرالیا 28/44 0/80 40/0
8 آمریکا شمالی کانادا 25/86 8/4- 32/0
9 اروپا ایتالیا 25/28 17/02 14/1
10 اروپا سوئد 20/09 15/23 26/0
11 اروپا لهستان 14/00 16/61 21/6
12 اروپا سوئیس 12/12 2/27 11/9
13 آسیا کره 10/77 9/29- 8/7
14 اروپا روسیه 10/52 34/4
15 اروپا دانمارک 14/43 14/80 30/5
16 آسیا تایوان 10/03 0/90 9/1
17 اروپا اسپانیا 8/63 5/88 6/1
18 اروپا ترکیه 7/27 4/12
19 اروپا اتریش 7/16 6/96 13/2
20 آمریکا شمالی مکزیک 7/10 2/60-
21 اروپا بلژیک 7/02 25/19 11/2
22 اروپا نروژ 78/6 57/18 5/11
23 آمریکا جنوبی کلمبیا 6/21 3/1-
24 اروپا هلند 6/15 6/65 6/3
25 اروپا فنلاند 5/42 8/96 17/3
26 اروپا جمهوری چک 4/51 9/29 13/8
27 اروپا پرتغال 3/38 9/01 17/0
28 آفریقا آفریقا جنوبی 3/20 0/30
29 اروپا رومانی 2/45 16/60 0/8
30 آمریکای جنوبی پرو 2/30 8/32-
31 اروپا مجارستان 2/05 0/84 10/9
32 آمریکای جنوبی شیلی 2/01 11/00
33 آمریکای جنوبی برزیل 1/75 27/98-
34 اروپا لیتوانی 1/59 39/32 28/1
35 اروپا اسلوونی 1/38 7/87 22/5
36 اروپا اسلواکی 10/38 6/34 18/6
37 آقریقا مراکش 1/35 0/63
38 آسیا ایران 1/26 38/70- 4/0
39 اروپا استونی 1/16 17/15 35/5
40 آسیا مالزی 1/06 4/63- 6/1
41 اروپا بلغارستان 0/94 9/13 10/4
42 اروپا لتونی 0/76 2/56 18/5
43 آمریکای جنوبی آرژانتین 0/60 8/57
44 آفریقا نیجریه 0/51 42/00-
45 آسیا هنگ کنگ 0/39 28/57-
46 آفریقا مصر 0/34 75/18-
47 اروپا یونان 0/33 69/39 2/0
48 اروپا صربستان 0/32 15/25
49 آسیا ازبکستان 0/30 14/30 0/5
50 اروپا اوکراین 0/21 66/24
جمع 1099/77

جدول دوم گزارش جهانی لیزینگ گروه وایت کلارک

ضریب نفوذ لیزینگ در جدول شماره 2 ضریب نفوذ لیزینگ در سال 2016 برای کشور هایی که اطلاعات و داده های قابل اعتمادی از آنها در دسترس محاسبه و ارائه گردیده است . دو روش اندازه گیری برای محاسبه ضریب نفوذ لیزینگ وجود دارد . روش اول که نشان دهنده درصدی از سرمایه گذاری کشور می باشد که از طریق لیزینگ تامین مالی گشته از نسبت حجم کل کسب و کار جدید به  کل سرمایه گذاری بدست می آید. از روش دوم که در گزارش جهانی صنعت لیزینگ در سال 1999 مورد استفاده قرار گرفته با تولید ناخالصی داخلی (GDP) هرکشور مرتبط می باشد. جدول شماره 3 آمار و ارقام رتبه بندی کشور را براساس این نرخ در سال 2016 بیان می نماید.
بین این دو معیار ، معیار نخست  (نرخ نفوذ سرمایه گذاری) برای نشان دادن رقابت بین روشهای تامین مالی دیگر و لیزینگ شاخصی بهتر است. اما  ، محاسبه این نرخ به شدت به وجود آماری صحیح در خصوص سرمایه گذاری بستگی دارد و لازمه آن بررسی و مقایسه آماری لیزینگها می باشد.
نرخ دوم شاخصی بسیار قابل اعتماد است. علاوه بر آن، اطلاعات لازم برای محاسبه آن در خصوص تمام کشور ها در دسترس می باشد . همانطور که در جدول شماره 3 قابل مشاهده است ایران با ضریب نفوذ 31/0 بر اساس تولید ناخلص داخلی در رتبه چهل و سوم جهانی در سال 2016 قراردارد .
رتبه کشور نرخ2016 رتبه کشور نرخ 2015 رتبه کشور نرخ 2014
1 استونی 4/97 1 استونی 4/31 1 استونی 4/81
2 سوئد 3/93 2 سوئد 3/03 2 سوئد 3/30
3 لیتوانی 3/72 3 بریتانیا 3/02 3 بریتانیا 2/84
4 دانمارک 3/40 4 لتونی 2/68 4 لتونی 2/47
5 انگلستان 3/11 5 لیتوانی 2/64 5 استرالیا 2/47
6 اسلوونی 3/09 6 دانمارک 2/50 6 دانمارک 2/36
7 لهستان 2/98 7 سوئیس 2/40 7 سوئیس 2/30
8 لتونی 2/74 8 جمهوری اسلواکی 2/19 8 اسلواکی 2/24
9 جمهوری چک 2/31 9 استرالیا 2/08 9 فنلاند 2/14
10 فنلاند 2/27 10 آمریکا 2/08 10 لهستان 2/11
11 استرالیا 2/25 11 لهستان 2/08 11 لیتوانی 2/07
12 کلمبیا 2/20 12 اسلووانی 1/90 12 آمریکا 1/95
13 آمریکا 2/06 13 فنلاند 1/90 13 آلمان 1/87
14 تایوان 1/89 14 آلمان 1/71 14 اسلونی 1/73
15 اتریش 1/85 15 تایوان 1/67 15 کانادا 1/69
16 آلمان 1/85 16 کلمبیا 1/57 16 اتریش 1/63
17 چین 1/84 17 اتریش 1/47 17 نروژ 1/63
18 نروژ 1/83 18 بلغارستان 1/44 18 تایوان 1/63
19 سوئیس 1/81 19 کانادا 1/39 19 چک 1/36
20 بلغارستان 1/79 20 چین 1/37 20 بلغارستان 1/31
21 کانادا 1/69 21 جمهوری چک 1/33 21 چین 1/29
22 پرتغال 1/65 22 نروژ 1/28 22 فرانسه 1/12
23 مجارستان 1/65 23 پرو 1/26 23 کلمبیا 1/09
24 فرانسه 1/58 24 فرانسه 1/05 24 آفریقای جنوبی 1/07
25 اسلواکی 1/54 25 پرتغال 0/98 25 بلژیک 0/99
26 بلژیک 1/50 26 بلژیک 0/94 26 پرتغال 0/95
27 ایتالیا 1/37 27 ژاپن 0/93 27 مجارستان 0/93
28 رومانی 1/31 28 کره 0/83 28 مراکش 0/91
29 مراکش 1/30 29 مراکش 0/83 29 ژاپن 0/89
30 ژاپن 1/20 30 مجارستان 0/80 30 ترکیه 0/88
31 پرو 1/18 31 ایتالیا 0/77 31 کره 0/87
32 آفریقای جنوبی 1/09 32 ترکیه 0/74 32 شیلی 0/83
33 صربستان 0/85 33 هلند 0/70 33 ایتالیا 0/80
34 ترکیه 0/84 34 آفریقای جنوبی 0/68 34 روسیه 0/72
35 روسیه 0/82 35 رومانی 0/63 35 هلند 0/67
36 شیلی 0/81 36 شیلی 0/62 36 رومانی 0/67
37 هلند 0/79 37 صربستان 0/55 37 صربستان 0/60
38 کره 0/76 38 مکزیک 0/53 38 مالزی 0/57
39 اسپانیا 0/70 39 اسپانیا 0/50 39 ازبکستان 0/55
40 مکزیک 0/68 40 ایران 0/49 40 اسپانیا 0/49
41 ازبکستان 0/45 41 ازبکستان 0/41 41 ایران 0/42
42 مالزی 0/36 42 مصر 0/40 42 اوکراین 0/25
43 ایران 0/31 43 نیجریه 0/37 43 نیوزلند 0/23
44 اوکراین 0/23 44 مالزی 0/36 44 مصر 0/19
45 یونان 0/17 45 روسیه 0/35 45 نیجریه 0/17
46 نیجریه 0/13 46 نیوزلند 0/22 46 برزیل 0/15
47 هنگ کنگ 0/12 47 آرژانتین 0/18 47 پرو 0/11
48 آرژانتین 0/11 48 برزیل 0/09 48 یونان 0/06
49 مصر 0/10 49 یونان 0/05 49 آرژانتین 0/06
50 برزیل 0/10 50 هند 0/01 50 مکزیک 0/04

جدول 3 –گروه وایت کلارک / نسبت نفوذ تولید ناخالصی داخلی

حجم لیزینگ سالانه به عنوان یک درصد از تولید ناخالص داخلی