گزارش جهانی صنعت لیزینگ - 2025
وضعیت صنعت جهانی لیزینگ – نوآوری و قدرت مستمر
نویسنده: دیوید همیلتون، مدیرعامل سولیفی
ترجمه و تلخیص :غزاله مهدوی- مدیر برنامه ریزی، تحقیق و توسعه شرکت لیزینگ صنعت و معدن
گزارش جهانی لیزینگ ، سولیفی حدود 35 سال است که بازار جهانی محصولات لیزینگ را بررسی می نماید.
www.world-leasing-yearbook.com
بررسی اجمالی
در چهل و ششمین دوره از سالنامه جهانی لیزینگ، گزارش میدهیم که صنعت جهانی لیزینگ با ثبت افزایش 5.7 درصدی در حجم کسب وکار جدید در سال 2023، نوآوری و قدرت مستمر خود را نشان داده است.
50 کشور برتر، حجم کسب وکار جدیدی بالغ بر 1.554 میلیارد دلار آمریکا در سال 2023 گزارش کردهاند که نسبت به 1.470 میلیارد دلار آمریکا در سال 2022 افزایش یافته است. این گزارش نشان میدهد که صنعت جهانی لیزینگ در دهه گذشته 76 درصد رشد داشته است (به جدول 3 مراجعه کنید).
سه منطقه، آمریکای شمالی، اروپا و آسیا، 96 درصد از حجم لیزینگ جهانی را به خود اختصاص داده است. کسب و کار جدید در آمریکای شمالی شاهد افزایش جزئی 0.6 درصدی بود ، در اروپا افزایش چشمگیر 11.7 درصدی را شاهد بودیم و افزایش 7.4 درصدی کسب و کار جدید در آسیا ، آن را به سومین منطقه بزرگ تبدیل کرد.
در سایر نقاط، کسب و کار جدید در آمریکای جنوبی به دلیل آشفتگی در برخی از بازارهای داخلی، 13 درصد کاهش یافت. اما حجم کسب و کار جدید در استرالیا/نیوزیلند 4.9 درصد و در آفریقا 3.6 درصد افزایش داشته است.
هنگام تجزیه و تحلیل این دادهها، ضروری است که تأکید کنیم گزارش جهانی لیزینگ برای انجام مقایسه های بین کشورها از دلار آمریکا (نرخ مبادله در پایان سال مورد گزارش) به عنوان مبنای واحد پول مشترک استفاده می نماید (برای این گزارش، تاریخ تبدیل 31 دسامبر 2023 است).
نمودار1 : حجم لیزینگ جهانی ( 2001-2023 )
در طول سهماههی چهارم سال ۲۰۲۳، ارزش دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای پیشرفته و نوظهور کاهش یافت، که عمدتاً ناشی از دادههای اقتصادی داخلی بود. این در حالی است که در پایان سال ۲۰۲۲، دلار آمریکا در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ قرار داشت. کاهش ارزش دلار در سال مورد گزارش ، بر سطح فعالیت تجاری کشورهایی که گزارشهای آنها به دلار آمریکا ارائه شده است، تأثیر میگذارد. از آنجاییکه نوسانات ارزی ناگزیر بر ارقام دلاری در دادهها تأثیر میگذارد ، هنگام مقایسهی سال به سال برای کشورها و مناطق منفرد در این گزارش، باید احتیاط کرد.
ارقام رشدی که در جدول ۲ ارائه شده است، براساس گزارش های کشورها و قبل از تبدیل به دلار آمریکا می باشد . بنابراین، آنها تحت تأثیر نوسانات ارزی قرار نگرفته اند و تصویری واقعی از عملکرد داخلی سال به سال ارائه میدهند.
آمریکای شمالی
منطقهی آمریکای شمالی دارای بزرگترین بازار لیزینگ جهان با حجم کسب و کار جدید ۵۴۹ میلیارد دلار آمریکا است که ۳۵ درصد از کل سهم بازار جهانی در تجهیزات لیز شده را به خود اختصاص داده است.
ایالات متحده بزرگترین بازار لیزینگ در جهان را دارد و بازیگر غالب این منطقه می باشد. طبق بررسی سالانه ELFA از تامین مالی تجهیزات (SEFA)، حجم کسب و کار جدید ایالات متحده برای صنعت تأمین مالی تجهیزات در سال ۲۰۲۳، به میزان ۱.۱ درصد افزایش یافته است.
کسب و کار جدید در کانادا در سال ۲۰۲۳، ۲.۸ درصد افزایش داشته است. بر اساس دادههای ارائه شده توسط “گروه آلتا”، مکزیک در سال ۲۰۲۳، شاهد کاهش ۳۷ درصدی در کسب و کار جدید به ارز محلی بوده است.
جدول 1 : حجم و رشد هر منطقه (2022-2023)
اروپا
حجم کسب و کار جدید اروپا در سال ۲۰۲۳ با رشد 11.7 درصدی به مبلغ ۴۹۴ میلیارد دلار آمریکا رسیده و لذا اروپا را به دومین منطقه بزرگ جهان تبدیل نمود. اروپا ۳۲ درصد از کل حجم جهانی را به خود اختصاص داده است. اکثر بازارهای لیزینگ ملی اروپا از رشد برخوردار بودند.
پنج کشور پیشرو اروپایی (بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و لهستان) در بین ۱۰ کشور برتر جهان برای کسب و کار جدید قرار دارند و ۶۸ درصد از کل حجم اروپا را به خود اختصاص میدهند.
بریتانیا و آلمان به ترتیب در رتبه سومین و چهارمین بازارهای بزرگ لیزینگ در جهان قرار دارند و همچنان بازیگران غالب در اروپا هستند. آنها در سال ۲۰۲۳، ۴۰ درصد از بازار اروپا و ۱۳ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند.
در سال ۲۰۲۳، صنعت لیزینگ بریتانیا ۱۰۱ میلیارد دلار آمریکا کسب و کار جدید به دست آورد و در مقایسه با سال قبل، افزایش ۳.۹ درصدی (به ارز محلی) در حجم کسب و کار را ثبت نمود و پس از ایالات متحده و چین در رتبه سوم جهانی قرار گرفت.
دومین بازار بزرگ لیزینگ اروپا، آلمان است که در سال ۲۰۲۳،کسب و کار جدیدش ۱۹.۵ درصد افزایش یافت و به ۹۸ میلیارد دلار آمریکا رسید و لذا در رتبه چهارم قرار گرفت.
فرانسه همچنان در رتبه ششم در بین ۵۰ رتبه برتر قرار دارد و حجم کسب و کار جدید آن با رشد 11.9 درصدی به ۶۹ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. ایتالیا نیز با حجم جدید ۴۰ میلیارد دلار آمریکا و افزایش ۸.۸ درصدی کسب و کار، به عنوان چهارمین بازار بزرگ اروپا رتبه بندی شده است.
لهستان با ثبت رشد چشمگیر۲۰ درصدی ، برای اولین بار در ۱۰ بازار برتر لیزینگ قرار گرفت.
دادههای مربوط به روسیه و اوکراین که برمبنای گزارش آماری Leaseurope در سال ۲۰۲۳ بود حذف گردید و برآوردی از کسب و کار جدید لیزینگ برای روسیه صورت پذیرفته. به دلیل کمبود داده، اوکراین و بلاروس را از گزارش حذف شده اند.
به طور کلی، اعضای Leaseurope (فدراسیون اروپایی شرکتهای لیزینگ و مالی) افزایش تلفیقی ۱۰.۸ درصدی در کسب و کار جدید را ثبت کردند. تخمین زده میشود که Leaseurope تقریباً ۹۱ درصد از بازار لیزینگ اروپا را در سال ۲۰۲۳ نمایندگی میکرده است.
جدول 2 : گزارش لیزینگ جهانی 2024
نمودار2 : حجم لیزینگ در آمریکای شمالی ، اروپا و آسیا (2001-2023)
با توجه به اینکه Leaseurope ایرلند را از نظرسنجی خود حذف کرده است ما قادر به دستیابی به دادههای قابل اعتماد در مورد اندازه بازار لیزینگ ایرلند نیستیم و ایرلند از رتبه بندی حذف شده است. با این حال، با توجه به بخش بزرگ لیزینگ هواپیما در این کشور، بازار لیزینگ ایرلند قابل توجه است.
افزایش ۱۰.۸ درصدی کسب و کار گزارش شده توسط Leaseurope با رقم ۱۱.۷ درصدی رشد اروپا در گزارش جهانی لیزینگ متفاوت است زیرا گزارش جهانی لیزینگ از دلار آمریکا(در آخرین روز سال2023) به عنوان نرخ پایه خود استفاده میکند ولی Leaseurope از یورو به عنوان ارز پایه خود استفاده میکند که برای نوسانات نرخ ارز تعدیل شده است.
نمودار3 : حجم لیزینگ در آمریکای جنوبی ، آفریقا و استرالیا/ نیوزلند (2001-2023)
آسیا
بازار لیزینگ آسیا در سال ۲۰۲۳ عملکردی قوی داشته است و حجم کسب و کار جدیدش با رشد ۷.۴ درصدی به ۴۵۷ میلیارد دلار آمریکا رسیده است و ۲۹.۴ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد.
چین با اختلاف قابل توجهی، دومین بازار بزرگ لیزینگ در جهان است. حجم کسب و کار جدید این کشور در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۴۹ میلیارد دلار آمریکا بود که نشان دهندهی عملکرد مثبت تولید ناخالص داخلی اقتصاد چین در طول سال مورد گزارش است و نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۲.۵ درصد رشد داشته است.
ژاپن که پنجمین بازار بزرگ لیزینگ در جهان است، در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۱۰.۲ درصدی در حجم معاملات لیزینگ بود و حجم کسب و کار جدید آن به ۶۵ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. این کشور پس از چین، همچنان دومین بازار بزرگ در آسیا است.
بازار تایوان سومین بازار بزرگ در منطقه آسیا است و در سال ۲۰۲۳ ،حجم کسب و کار جدیدش با رشد 3.7 درصدی به ۲۴ میلیارد دلار آمریکا رسید و در رتبهی یازدهم از بین ۵۰ رتبه برتر جهان قرار گرفت. چهارمین بازار بزرگ لیزینگ در آسیا، کره جنوبی است که در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد و حجم کسب و کار جدید آن ۱۳ میلیارد دلار آمریکا است که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۰ درصد کاهش یافته است.
در سایر نقاط آسیا، هند شاهد رشد ۲۳ درصدی در کسب و کار جدید بود. کسب و کار در مالزی ۱۷ درصد افزایش یافت. ما دادههای قابل اعتمادی برای هنگ کنگ، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، پاکستان و اندونزی نداریم.
نمودار 4: حجم لیزینگ در استرالیا ، ژاپن ، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا (2001-2023)
سایر نقاط جهان
استرالیا با حجم کسب و کار جدید ۲۸ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳، در رتبه نهم از ۵۰ رتبه برتر قرار دارد. ما نتوانسته ایم دادههای قابل اعتمادی برای نیوزیلند به دست آوریم. استرالیا/نیوزیلند در کل تقریباً ۲ درصد از حجم لیزینگ جهانی را تشکیل میدهند.
آفریقا ۰.۳ درصد از بازار جهانی لیزینگ را به خود اختصاص داده است و چهار کشور آفریقایی ( مراکش ، افریقای جنوبی ، نیجریه و مصر ) در بین ۵۰ رتبه برتر قرار دارند. این منطقه در سال ۲۰۲۳، ۵ میلیارد دلار آمریکا کسب و کار جدید داشته است.
در آمریکای جنوبی، ارقام حجم کسب و کار جدید همیشه توسط انجمنهای ملی لیزینگ ثبت نمیشوند، زیرا تاکید بر ارزش پورتفولیو است. این امر، تعیین حجم فروش سالانه جدید برای منطقه را دشوار میکند و بنابراین بسیاری از ارقام در این گزارش تخمینی و برگرفته از تحقیقات گسترده مدیرعامل گروه Alta “منطقه آمریکای لاتین، رافائل کاستیلو تریانا”، می باشد که امکان بهره برداری از تحقیقات خود را به سولیفی داده است .
حجم کلی کسب و کار جدید برای منطقه آمریکای جنوبی ۲۱ میلیارد دلار آمریکا بود که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۱۳ درصد کاهش داشته است. این امر عمدتاً به دلیل کاهش قابل توجه در کسب و کار جدید در کلمبیا و تا حدی کمتر در شیلی بود.
آمریکای جنوبی ۱.۴ درصد از حجم لیزینگ جهانی را به خود اختصاص داده است. بزرگترین بازارهای لیزینگ در آمریکای جنوبی بر اساس رتبه بندی اندازه عبارتند از: برزیل، پرو، شیلی، پورتوریکو، آرژانتین و کلمبیا.
نمودار5: حجم براساس مناطق (2023)
ضریب نفوذ لیزینگ
در جدول شماره 2 معیار ضریب نفوذ برای کشورهایی که دادههای قابل اعتمادی از عملکرد سال 2023 آنها در دسترس است ، ارائه گردیده است .
دو معیار برای بررسی نفوذ لیزینگ ارائه می شود. در روش اول از نسبت حجم کل کسب و کار جدید به کل سرمایه گذاریها به استثنای املاک و مستغلات ،استفاده می شود که نشانگر درصدی از سرمایه گذاری های یک کشور است که از طریق لیزینگ و خرید اقساطی تامین مالی شده است. این معیار در بازه ی 20 ساله برای کشورهای برتر در جدول شماره 4 ارائه گردیده است .
روش دومی که برای محاسبه ضریب نفوذ لیزینگ از سال ۱۹۹۹ در گزارش جهانی لیزینگ معرفی شده و بکار میرود ، از تولید ناخالص داخلی(GDP) برای محاسبه استفاده می کند . در جدول شماره ۵ ارقام و رتبه بندیها برای کشورهای برتر در سال ۲۰۲۳ بر اساس این شاخص ارائه گردیده است.
از بین این دو معیار، اولی (نفوذ سرمایه گذاری) نشانگر بهتری از چگونگی رقابت لیزینگ با اشکال جایگزین تامین مالی است. اما محاسبه این نرخ به وجود آمار صحیح در خصوص سرمایه گذاری بستگی دارد و لازمه آن بررسی و مقایسه آماری لیزینگ ها می باشد . نسبت Solifi/GDP ، شاخصی قابل اعتمادتر است، زیرا بر اساس یک مخرج گستردهتر محاسبه می گردد و همچنین اطلاعات لازم برای محاسبه این نسبت در خصوص همه کشورها به راحتی در دسترس می باشد.
به طور کلی دومین معیار نشان می دهد که صنعت لیزینگ در چه کشورهایی به بلوغ رسیده وبه عنوان یک منبع استراتژیک تامین مالی سرمایه گذاری، ارتقا یافته است .
نمودار6 : سهم آمریکا از بازار لیزینگ جهانی (2001-2023)
منابع
منابع لازم برای تهیه گزارش جهانی لیزینگ از منابع مختلفی جمعآوری شده است که مهمترین منبع اولیه، انجمنهای ملی می باشند که نماینده شرکتهای لیزینگ در اکثر کشورها هستند.
نقش اصلی انجمنهای ملی لیزینگ در کشورهای مختلف این است که به عنوان گروههای لابیکننده با هدف تأثیرگذاری بر محیط نظارتی عمل نمایند. این نهادها تلاش می کنند تا پایگاه های عضویت خود را با ترویج صنعت لیزینگ و افزایش شرکت های لیزینگ تقویت کنند.
در چندین منطقه، از جمله اروپا، آسیا و آمریکای لاتین، فدراسیونهای لیزینگ قارهای نقش مهمی در اعتباردهی اطلاعات و اقدامات انجمن های ملی دارند .
در اروپا، Leaseurope برای استانداردسازی و سنجش کسب و کار لیزینگ در هریک از کشورهای اروپایی فعالیت داشته ما از داده های Leaseurope به خاطر کیفیت دادهها در تهیه این گزارش استفاده نموده ایم.
همانطور که قبلاً ذکر شد، ارقام ارائه شده برای کشورهای اروپایی در گزارش لیزیوروپ و گزارش جهانی لیزینگ کمی متفاوت می باشند. این امر از این مسئله نشات گرفته است که Leaseurope دادههای خود را به یورو منتشر مینماید و از نرخهای میانگین ارز طی سال برای کشورهای غیر یورویی استفاده میکند، در حالی که گزارش جهانی لیزینگ محاسبات خود را براساس دلار آمریکا انجام می دهد و از آخرین نرخهای ارز منتشر شده برای سال بهره میبرد.
انجمن های ملی لیزینگ در کشورهای اروپایی به عنوان یک منبع قابل اتکا که اطلاعات مهم و با جزئیات را از فعالیت های لیزینگ در حوزه های مختلف ارائه می دهند ، می باشند . همچنین ما از گروه آلتا که کمک شایانی در تهیه گزارش منطقه آمریکای لاتین نمود، سپاسگزاریم.
در برخی کشورها اطلاعات و آمارهای بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و برخی نهادهای بزرگ تجاری و مالی که دارای اختیارات و حوزه گسترده تری از صنعت لیزینگ هستند نیز مورد استفاده قرار گرفته است . هرچند که دامنه این اطلاعات بسیار گسترده تر از صنعت لیزینگ می باشد اما با وجود وجه تمایز بین صنعت لیزینگ و سایر محصولات مالی می توان اطلاعات لازم را استخراج نمود .
از آنجاییکه اتحادیه مالی بین المللی (IFC) ، در برخی از کشورهای کمتر توسعهیافته به عنوان بازوی بخش خصوصی بانک جهانی در رابطه با توسعه و گسترش فعالیتهای لیزینگ فعالیت می نماید در نتیجه اطلاعات و داده های قابل اتکایی درباره حجم معاملات لیزینگی در بسیاری از کشورها در دسترس دارد و منبع معتبری در این زمینه می باشد و سال ها به عنوان یک منبع موثق در تهیه گزارش جهانی لیزینگ مورد استفاده بوده است .
جدول 3 : حجم لیزینگ بر اساس منطقه (2008-2023)
جدول 4 : مقایسه نرخ ضریب نفوذ بازار لیزینگ تجهیزات
شناسایی ۵۰ کشور برتر
مجموع داده های گزارش لیزینگ جهانی فقط از 50 کشور برتر جمع آوری شده است و تخمین هایی برای کشورهای دیگر انجام نشده است. برآورد می شود که میزان فعالیت کشورهای حذف شده در سال 2023 در مجموع در حدود 35 میلیارد دلار از کسب و کارهای لیزینگی می باشد.
در تقسیم بندی های منطقه ای و قاره ای ، منطقه اروپا از سمت شرق از کشور ترکیه و آفریقا از محدوده کانال سوئز و مصر شروع می شود . منطقه آمریکا از کانال پاناما شروع می شود و استرالیا و نیوزلند با هم یک منطقه جداگانه ای را تشکیل می دهند . در ثبت آمارهای معاملات لیزینگی فرا ملی معمولا ملیت مرتهن لحاظ می شود و آن معامله در آمار کشور مرتهن ثبت می گردد یعنی در واقع این آمارها نمایانگر صنعت لیزینگ در یک کشور می باشد تا بازار لیزینگ.
استخراج ارقام
این آمار ارزش کسب و کارهای جدید را برای هر سال اندازه گیری می کند، یعنی ارزش تجهیزاتی که به تازگی و در طول سال مورد بررسی، به مشتریان اجاره داده شده است. به بیان بهتر، لزوماً این آمار به تجهیزات نو مرتبط نمی شود و می تواند شامل واگذاری تجهیزات دست دوم و معاملات فروش و اجاره مجدد برای تجهیزاتی باشد که قبلا توسط فروشنده / مستاجر استفاده شده است.
استفاده گسترده از شیوه فروش اقساطی از سال 2011 ، به عنوان یک ابزار مالی برای تامین مالی لیزینگی تجهیزات (در برخی کشورها، فروش اقساطی به منبع اصلی درآمد شرکتهای لیزینگ تبدیل شده است) باعث تغییرات زیادی در گزارشدهی صنعت لیزینگ شده است.
لیزینگ املاک و مستغلات به طور کلی از گزارش حذف شده است. با این حال، در برخی کشورها، انجمنهای لیزینگ ملی (یا سایر منابع اطلاعاتی) به اجاره زمین و ساختمانها نیز همانند تجهیزات می پردازند. همچنین ارقام و آمار مربوط به پرداخت تسهیلات و تامین مالی برای مصرف کنندگان شخصی کالا نیزدر این گزارش لحاظ نشده است زیرا باید بین لیزینگ و آنچه که تامین مالی برای کالاهای مصرفی می باشد تفکیک قائل شد، اینکه یک کالا باهدف مصارف شخصی و یا خانوار می باشد و یا اینکه برای اهداف تجاری و به کارگیری در یک کسب و کار خریداری می شود مرز صنعت لیزینگ با تامین مالی مصرف کننده است .
البته همچنان مسئله اینکه خرید و تامین مالی چه نوع کالای و تجهیزات تجاری را می توان ذیل عنوان معامله لیزینگ ثبت کرد پا برجا می ماند، در برخی کشورها مرز میان لیزینگ و سایر روش های تامین مالی به دقت مشخص شده است. البته یک راه حل جامع که بتواند به عنوان یک معیار جهت تفکیک معاملات لیزینگ از سایر معاملات درمورد همه کشورها به کار رود وجود ندارد.
برای رفع اینگونه مسائل ، رویکرد اتخاذ شده توسط گزارش جهانی لیزینگ (در چارچوب پارامترهای اصلی، مانند حذف همزمان معاملات املاک و مستغلات و مصرفکننده) پیروی از تعاریف محلی لیزینگ است.
گزارش جهانی لیزینگ از دلار آمریکا به عنوان خط پایه ارز مشترک برای مقایسههای کشورها استفاده میکند و از نرخهای مبادلهای تاریخ ۳۱/۱۲/۲۰۲۳ استفاده نموده است.
جدول 5- نرخ نفوذ Solifi به GDP
چشمانداز برای سال ۲۰۲۵ و پس از آن
به عنوان نتیجهگیری این گزارش، شرایط صنعت لیزینگ را برای سالهای آینده ارزیابی مینماییم.
همهگیری کووید، درگیریهای ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه، و حوادث آب و هوایی شدید، زنجیرههای تامین را مختل کرده و باعث بحران انرژی و غذا شده و دولتها را وادار به انجام اقداماتی برای محافظت از مشاغل و جان انسانها کرده است. بر اساس گزارشات صندوق بینالمللی پول با وجود عملکرد نابرابر و وجود شکنندگی در مناطق مختلف ، اقتصاد جهانی توانسته به طور کلی منعطف عمل نماید.
صندوق بینالمللی پول پیشبینی میکند که رشد جهانی در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ در حدود ۳.۲ درصد ثابت باقی بماند. صندوق بینالمللی پول نرخ رشد 1.8 درصدی را برای رشد تولید ناخالص داخلی اقتصادهای پیشرفته در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پیشبینی کرده است این در حالیست که نرخ رشد ۴.۲ درصدی را برای اقتصادهای نوظهور در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ متصور می داند.
آخرین پیشبینی صندوق بینالمللی پول برای رشد جهانی در پنج سال آینده، ۳.۱ درصد است که در مقایسه با میانگین قبل از کوید پایین است. مسائل ساختاری ، مانند پیری جمعیت و بهرهوری پایین، رشد بالقوه را در بسیاری از اقتصادها محدود میکنند.
بر اساس اعلام صندوق بینالمللی پول، انتظار میرود نرخ تورم جهانی از میانگین سالانه ۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد، به طوری که اقتصادهای پیشرفته زودتر از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به اهداف تورمی خود باز میگردند.
به گفته صندوق بینالمللی پول، با وجود انقباض شدید سیاستهای پولی در سراسر جهان، اقتصاد جهانی در طول فرآیند ضد تورمی ، مقاوم باقی مانده و از وقوع رکود جهانی جلوگیری کرده اند.
پنج کشور بزرگ در رتبهبندیGLR (ایالات متحده،چین،انگلیس،آلمان و ژاپن) بیش از ۷۲ درصد از حجم جهانی را تشکیل میدهند و عملکرد این کشورها، تصویر کلی حجم تجارت جهانی و دادههای GLR را نشان می دهد. بررسی و تمرکز بر عملکرد این مناطق میتواند تصویر خوبی از جایگاه سالهای آتی به ما ارائه دهد.
در زمان تهیه این گزارش (نوامبر ۲۰۲۴) ، اطلاعات فقط برای سه فصل از سال ۲۰۲۴ در دسترس است.
ایالات متحده
صندوق بینالمللی پول پیشبینی میکند که تولید ناخالص داخلی سالانه ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ به ۲.۸ درصد برسد. پیشبینی میشود که با انقباض تدریجی سیاستهای مالی و کاهش مصرف به دلیل رکود بازار کار، رشد در سال ۲۰۲۵ به ۲.۲ درصد کاهش یابد. این رقم در سال2023، ۲.۹ درصد بوده است.
براساس بهروزرسانی فصل چهارم چشمانداز اقتصادی ایالات متحده، لیزینگ و تامین مالی تجهیزات، پیشبینی میشود که رشد سرمایهگذاری در تجهیزات و نرمافزار در سال ۲۰۲۴، به ۴.۴ درصد برسد.
پیشبینی میشود که رشد سرمایهگذاری ایالات متحده نسبتاً ملایم خواهد بود. با این حال، احتمال بهبود در سال ۲۰۲۵ وجود دارد، زیرا کاهش نرخهای بهره تأثیر خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.
سرمایهگذاری در تجهیزات و نرمافزار در سهماهه دوم ، با نرخ قابل توجه ۷.۰٪ (نرخ سالانه) رشد کرد. عامل اصلی این بهبود، عمدتا سرمایهگذاری در هواپیما و تجهیزات پردازش اطلاعات بوده است، در حالی که سرمایهگذاری در تجهیزات صنعتی اندکی کاهش یافت.
شاخص اعتماد ماهانه اکتبر2024 بنیاد لیزینگ و تامین مالی تجهیزات، اعتمادی پایدار را دربازار تامین مالی تجهیزات ایالات متحده گزارش می دهد . این شاخص با تغییری جزئی نسبت به سپتامبر به 61.8 رسیده است . حدود 45 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که تقاضا برای اجاره و وام برای تامین هزینه های سرمایه ای در چهار ماه منتهی به فوریه 2025 افزایش خواهد یافت.
شاخص ELFF ارزیابی کیفی از شرایط تجاری حاکم و انتظارات آینده را بر اساس گزارش مدیران ارشد لیزینگ در ایالات متحده ارائه می دهد.
چین
بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 2024 با قیمت های ثابت، افزایش سالانه 5.0 درصد را ثبت نموده است.
صندوق بین المللی پول گزارش داده که رشد اقتصادی چین همچنان قوی می باشد و در سال 2023 به 5.2 درصد رسیده است . صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که با وجود ضعف مداوم در بخش املاک و مستغلات و عدم اعتماد مصرف کننده، رشد در سال 2024 تنها به میزان ناچیزی کاهش می یابد و به 4.8 درصد می رسد، که عمدتا به دلیل صادرات خالص بهتر از حد انتظار می باشد. پیش بینی می شود رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2025 به 4.5 درصد کاهش یابد.
با این حال، این خطر وجود دارد که کاهش بیشتر قیمتها در بخش املاک و مستغلات چین ، اعتماد مصرفکنندگان را تحت تأثیر قرار داده و منجر به کاهش مصرف خانوار شود. این امر می تواند باعث کاهش تقاضای داخلی شود و با توجه به اهمیت چین در تجارت جهانی، تاثیر منفی بر اقتصادهای پیشرفته و نوظهور داشته باشد.
شرکت های لیزینگ خصوصی چین شاهد رکود در سطح کسب و کار جدید خود بوده اند که عمدتا به دلیل مشکلات تامین مالی است، در حالی که شرکت های دولتی توانسته اند رشد کسب و کار جدید خود را حفظ نمایند.
بریتانیا
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، اقتصاد بریتانیا در سال 2023 تنها 0.3 درصد رشد کرده است و پیش بینی می شود که رشد در سال 2024 به 1.1 درصد و در سال 2025 به 1.5 درصد برسد.
بر اساس گزارش بانک انگلستان، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی در سال منتهی به سه ماهه سوم 2025، به میزان 1.0 درصد افزایش یابد، و رشد در سال منتهی به سه ماهه سوم 2026 و 2027 به ترتیب به 1.3 درصد و و 1.5 درصد افزایش خواهد یافت.
شاخص قیمت مصرف کننده(CPI) در اکتبر 2022 به 11.1 درصد رسیده است. از آن زمان تاکنون، به طور چشمگیری کاهش یافته و در ماه مه 2024 به 2 درصد رسیده است. انتظار می رود شاخص قیمت مصرف کننده در سه ماهه سوم 2025، به 2.3 درصد برسد که کمی پایین تر از پیش بینی 2.4 درصدی کمیته سیاست پولی (MPC) می باشد.
انجمن مالی و لیزینگ(FLA) گزارش داده است که در هشت ماه منتهی به اگوست 2024، حجم کسب و کارهای جدید تامین مالی شده 4 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال 2023 بوده است. این افزایش ناشی از عملکرد قوی در بخش های خودروهای سواری و تجاری بوده است.
آلمان
اقتصاد آلمان در سال 2023 با کاهش 0.3 درصدی مواجه شد. صندوق بین المللی پول برای سال 2024 رشد صفر و برای سال 2025 رشد 0.8 درصد را پیش بینی کرده است.
بر اساس پیش بینی بانک مرکزی آلمان (دویچه بوندس بانک)، شرایط اقتصاد آلمان پس از دو سال ضعف و رکود، به آرامی در حال بهبود است. با این حال، تورم بهویژه در حوزه خدمات همچنان پایدار است، که عامل اصلی آن رشد بالای دستمزدها و فشار هزینههای ناشی از آن می باشد.
بانک مرکزی آلمان انتظار دارد که تورم کلی در سال 2025 به 2.7 درصد کاهش یابد و در سال 2026 به طور متوسط به 2.2 درصد برسد. پیشبینی میشود که تورم اصلی (نرخ بدون احتساب انرژی و مواد غذایی) تنها اندکی کاهش یابد و به 3.1 درصد در سال 2024، 2.5 درصد در سال 2025 و 2.3 درصد در سال 2026 برسد.
بازار لیزینگ آلمان در سال 2023 ، رشد 19.5 درصدی را ثبت نمود. عامل اصلی این رشد بالا، بخش خودرو بود که بزرگترین بخش بازار لیزینگ آلمان است. لیزینگ خودرو 21 درصد و اتوبوس، کامیون، تریلر و ون 12 درصد افزایش یافت. این دو بخش در مجموع 74 درصد از سهم بازار لیزینگ آلمان را تشکیل می دهند.
بر اساس گزارش BDL، در سه ماهه اول سال 2024، لیزینگ تجهیزات در مقایسه با دوره مشابه در سال 2023، 8 درصد افزایش یافته است. این رشد عمدتا توسط دو بخش عمده لیزینگ: خودروهای سواری (9 درصد) و وسایل نقلیه تجاری (19 درصد) هدایت شده است. پیشبینیها برای نیمه دوم سال برای بخش خدمات خوش بینانه است و نشانههایی از بهبود و خروج از رکود را نشان می دهد. با این حال، بخش تولید آلمان همچنان با ضعف اقتصاد جهانی دست و پنجه نرم میکند.
ژاپن
اقتصاد ژاپن در سال 2023 ، رشد 1.7 درصدی را ثبت نموده است. صندوق بین المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی را برای سال 2024 به میزان 0.3 درصد و برای سال 2025 به میزان 1.1 درصد پیشبینی کرده است.
بر اساس گزارش های بانک ژاپن ، نرخ سالانه افزایش شاخص قیمت مصرفکننده (تمام اقلام به جز مواد غذایی تازه) برای سال مالی 2024 حدود 2.5 درصد و برای سالهای مالی 2025 و 2026 حدود 2 درصد خواهد بود.
کسب و کار جدید لیزینگ در ژاپن در سال 2023 ،10.2 درصد افزایش یافت. انجمن لیزینگ ژاپن گزارش داده است که حجم معاملات لیزینگ در پنج ماه اول سال مالی 2024 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، 16.6 درصد افزایش یافته است.
حجم معاملات لیزینگ در ژاپن به مدت شش ماه متوالی تا سپتامبر 2024 رشد داشته است و چشمانداز برای سال مالی 2024 مثبت است.