كارآفرينی و توسعه SME's بواسطه ليزينگ

فصلنامه 9

كارآفرینی و توسعه SME's بواسطه لیزینگ

برای سال­های متمادی لیزینگ به­عنوان یك پدیده در كشورهای توسعه ­یافته وجود داشته و در قرن بیستم روی مسیر توسعه و نفوذ قرارگرفت. درحالیكه اولین معاملات لیزینگ مربوط به هزاران سال پیش می­باشد، تنها 40 سال است كه لیزینگ از چارچوب و قوانین و مقررات برخوردار شده است. در روزهای انقلاب صنعتی تولیدكنندگان از لیزینگ به­عنوان ابزاری برای بازاریابی محصولاتشان استفاده كردند. اما در قرن بیستم تولیدكنندگان بزرگ كه خود برای تامین مالی خرید تجهیزات و دارایی­هایشان عمدتاً از بانك­ها وام می­گرفتند، برای فروش محصولاتشان با مشكل مواجه شدند. مشتریان آن ها به وام­های بانكی دسترسی نداشتند. به این ترتیب تولیدكنندگان برای فروش محصولاتشان اقدام به فروش با شرایط پرداخت كوتاه مدت نمودند. اما این ایده كمك چندانی برای توسعه فروش نكرد. با افزایش تعداد معاملات این چنینی لیزینگ بعنوان روشی جدید از كسب و كار و در جهت توسعه ابزارهای تأمین مالی پدید آمد.

در سال 1952 اولین شركت لیزینگ در كشور ایالات متحده تأسیس شد و در اوایل دهه 60 این كسب و كار به اروپا نیز رسید. در سال 1994 لیزینگ در بیش از 80 كشور جهان كه 50 كشور از آن­ها توسعه یافته بودند، رواج پیدا نمود. اكنون لیزینگ در كشورهای توسعه یافته صنعتی چند میلیارد دلاری است و سرمایه­گذاری­های بخش خصوصی در این صنعت طی سال­های گذشته 2 برابر شده است. كشور چین با رشد 40درصدی در این صنعت از تجارب خوبی در حمایت از SME’s برخوردار بوده و درحال حاضر دومین لیزینگ جهان را در اختیار دارد. لیزینگ بعنوان تنها ابزار مناسب برای تأمین مالی بنگاه­های خرد و كوچك كه توانایی تأمین وثایق مورد نیاز را ندارند دركشورهای درحال توسعه مورد استفاده قرار می­گیرد.

1 – لیزینگ چیست؟

در قرارداد لیزینگ امتیاز استفاده از دارایی­ها برای مدت مشخصی به شخص دیگر واگذار می­گردد. قراردادهای متنوع و بسیاری را می­توان از انواع و اقسام عقود لیزینگ دانست. در پایان مدت قرارداد مستأجر اختیار خرید و پرداخت ارزش باقیمانده كالا و یا عدم خرید كالای مورد نظر را دارد. چنین لیزینگی برای مشتریان جهت سرمایه­گذاری و افزایش بهره­وری دارایی­ها بسیار موثر است.  در مقایسه با دیگر تأمین منابع مالی معمولاً این نوع تأمین مالی در جهان ارزانتر و البته قابل دسترس­تر هستند. درواقع به دلیل ایفای نقش وثیقه توسط مال­الاجاره  استفاده از خدمات لیزینگ در مقایسه با سایر روش­ها برای مشتریان راحت تر است. از طرف دیگر در قراردادهای لیزینگ ارائه خدمات متنوعی وجود دارد. معمولاً لیزینگ ها تعمیرات، گزارشات و خدمات مشاوره ای و حتی خدمات مدیریتی نیز به مستأجرین می دهند. به این ترتیب هر موضوعی در رابطه با دارایی­ مربوط به موجر(لیزینگ) بوده و لذا مستأجر تمامی تمركز خود را روی كسب و كار خود متمركز می كند. خدمات لیزینگ بسیار متنوع است. اما بطور كلی و سنتی لیزینگ مالی، لیزینگ عملیاتی و لیزینگ خرید و اجاره مجدد سه روش اصلی لیزینگ می­باشند. لیزینگ­هایی چون لیزینگ اهرمی، لیزینگ كمك فروش، لیزینگ سندیكائی، برون مرزی، لیزینگ پرخطر، لیزینگ منابع انسانی، لیزینگ زمین­های زراعی و … هریك به نوعی زیرمجموعه­ای از روش­های فوق­الذكر هستند. طی سالیان لیزینگ در بازارهای مختلفی فعالیت داشته و روش­های متنوعی را به مشتریان خود عرضه نموده است. تنوع خدمات لیزینگ نشان از توانایی­ها و پتانسیل آن برای نفوذ در انواع بازار و مفید واقع شدن آن در این بازارها است.

 

2 – مزایای لیزینگ

  • غیرربوی بودن
  • غیروثیقه­ای بودن
  • آزاد كردن منابع مالی مستأجر و استفاده بهینه از نقدینگی
  • سرعت عمل
  • ضد تورمی بودن
  • عدم وجود ریسك انحراف در مصرف وجوه
  • انعطاف پذیری
  • تامین مالی صد در صد
  • مشوق های مالیاتی
  • رونق اقتصادی

3 – لیزینگ ابزاری مناسب برای تأمین مالی SME’s

همانطور كه گفتیم صنایع كوچك و متوسط منجر به رشد اقتصادی، افزایش رقابت، كارآفرینی و نوآوری شده و جهت ایجاد مشاغل مفید هستند. بنابراین كسب اطمینان از دسترسی آن­ها به منابع مالی برای رشد و دستیابی به اهدافشان از مهمترین دغدغه­های تمامی كشورها می­باشد. بصورت سنتی منابع مالی این بنگاه­ها از طریق منابع مالی صاحبان آن­ها و نگهداشت سود كسب و كار تامین مالی می­شود. بسیاری از آن­ها هم به منابع خارجی برای تأمین منابع مالی نیاز دارند كه البته در اینجا می­توان منابع مالی خارجی را نیز به دو نوع رسمی و غیر رسمی تقسیم نمود. منابع مالی غیر رسمی شامل دریافت منابع مالی مور نیاز بنگا­ها از دوستان و خانواده است. درحالیكه شركت­های سرمایه­گذاری، بانك ها و فرشتگان سرمایه گذاری (Investment Angels)، مراجع تامین مالی خارجی رسمی را تشكیل می­دهند.

وام های بانكی درحالی مهمترین منبع تأمین مالی خارجی هستند كه پیچیدگی دریافت وام از آن­ها SME’s را در دریافت وام دچار مشكل نموده است. بصورت ساده هرچقدر شركتی جوانتر و كوچكتر باشد با موانع بزرگتری در تأمین منابع مالی مواجه است. مشكل تأمین منابع مالی برایSME’s  ، بعد از پیدا كردن مشتری، دومین مشكل بزرگ است. تمامی جنبه های مربوط به اسقاط دارایی، بازیافت آن و یا حتی لیزینگ مجدد و ارائه سایر خدمات این چنینی ویژ گی های هستند كه لیزینگ را منحصر به فرد ساخته است. لیزینگ در مقایسه با سایر روش­های تأمین مالی از پیچیدگی كمتری برخوردار است. بواسطه لیزینگ نقدینگی بنگاه افزایش می­یابد و لیزینگ قطعه ضروری دستگاه تأمین منابع مالی می­باشد.

لیزینگ بخش عمده­ای از تأمین منابع مالی سرمایه گذاری در اروپا را تشكیل می دهد و اهمیت اقتصادی لیزینگ از همین موضوع نشأت می­گیرد. خدمات لیزینگ توسط كلیه شركت­ها در حجم­های متفاوت و در بخش های متفاوت مورد استفاده قرار می­گیرد. این بخش­ها حتی شامل لیزینگ عمومی همچون لیزینگ مدرسه و بیمارستان نیز می­شود.

لیزینگ همچنین جهت بروزرسانی تكنولوژی و حضور در عرصه رقابت  به مشتریان خود خدمت می­كند. با كمك به مستأجرین برای سرمایه­گذاری بیشتر  لیزینگ به رشد اقتصاد كمك می­كند. نرخ نفوذ لیزینگ در برخی از كشورهای جهان در جدول شماره 1 آورده شده است. نرخ نفوذ لیزینگ كه از تقسیم حجم عملیات لیزینگ بر ارزش تشكیل سرمایه های ثابت در قسمت ماشین­آلات حاصل می­شود، نشان از تأثیر لیزینگ در كلیه سرمایه­ گذاری­ها دارد.

 

جدول شماره 1 – نرخ نفوذ لیزینگ در جهان

ردیف

كشور

حجم فعالیت (میلیارد دلار)

نرخ نفوذ لیزینگ

1

ایالات متحده امریكا

294.34

22

2

سوئد

20.33

24.6

3

انگلستان

61.66

23.8

4

كانادا

37

20.8

5

دانمارك

7.76

20.6

 

اما برای تجزیه  تحلیل بهتر در قسمت SME’s در نمودار شماره 1، سهم لیزینگ را در سرمایه­گذاری­های بنگاه­های خرد و كوچك مقایسه نموده­ایم. 40% تامین كل منابع مالی SME’s توسط لیزینگ ها انجام می­شود. درصد استفاده از لیزینگ در شركت­های متوسط 50% و در  شركت­های خرد 42% می­باشد.

نمودار شماره 1 تأمین منابع مالی  SME’s بواسطه لیزینگ در حوزه اتحادیه اوروپا – 2010

اگرچه تعداد بسیاری از SME’s از لیزینگ استفاده می­كنند اما سهم تأمین منابع مالی آن­ها برای سرمایه­گذاری در ماشین آلات 16.7 درصد است. همانطور كه در نمودار شماره …. مشخص است لیزینگ بعد وام بانكی دومین منبع مهم برای سرمایه­گذاری در خدمت SME’s می­باشد.

نمودار شماره 2 سهم لیزینگ در سرمایه­ گذاری SME’s

 

اگر بخواهیم این نسبت را تنها در شركت­هایی كه از لیزینگ استفاده می­كنند بررسی كنیم، لیزینگ با كسب 32.4% سهم در تامین منابع مالی برای سرمایه­گذاری قبل از وام های بانكی در مقام اول قرار دارد. یعنی در میان شركت­هایی كه با ابزار لیزینگ آشنایی دارند تمایل به استفاده از لیزینگ 2 برابر می­شود. تمایل به استفاده از لیزینگ البته در حوزه های مختلف فعالیت نیز متفاوت است. در جدول شماره 2  نسبت SME هایی كه از لیزینگ استفاده می­كنند آورده شده است.

 

جدول شماره 2  درصد استفاده از لیزینگ توسط SME’s

 

فرانسه

آلمان

ایتالیا

هلند

لهستان

اسپانیا

سوئد

انگلستان

8كشور

تجهیزات و ماشین­آلات كشاورزی

0.9%

4.4%

1.0%

4.3%

2.7%

2.4%

3.9%

3.7%

0.9%

تجهیزات حمل و نقل (بالابر) و جرثقیل

7.8%

11.6%

3.9%

6.7%

4.9%

4.4%

10.0%

8.6%

7.8%

تجهیزات تولید

14.4%

8.7%

1.9%

9.0%

4.0%

6.3%

24.7%

12.5%

14.4%

سایر ماشین­آلات و تجهیزات صنعتی

13.1%

11.3%

2.9%

20.0%

8.9%

5.9%

36.2%

16.3%

13.1%

تجهیزات IT و ارتباطات

15.1%

8.9%

4.9%

26.7%

8.4%

10.2%

19.4%

15.5%

15.1%

تجهیزات اداری، فتوكپی و پرینتر

15.8%

12.0%

3.9%

17.7%

4.7%

15.6%

13.3%

13.1%

15.8%

اسباب و وسایل

7.3%

6.4%

2.4%

8.3%

4.0%

4.4%

23.1%

10.2%

7.3%

تجهیزات پزشكی

0.7%

1.3%

0.5%

0.0%

0.9%

0.5%

1.7%

1.1%

0.7%

تجهیزات تولید انرژی تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی و … )

1.6%

0.9%

0.0%

1.3%

0.7%

2.0%

6.8%

2.2%

1.6%

خودروهای سواری و خودروهای تجاری > 3.5تن

24.9%

18.4%

13.6%

38.0%

9.6%

12.2%

14.4%

19.4%

24.9%

خودروهای تجاری< 3.5 تن

7.8%

8.2%

5.3%

5.3%

6.0%

10.2%

18.1%

10.1%

7.8%

سایر وسایل حمل و نقل

 ( اتوبوس و … )

4.7%

2.4%

3.4%

2.3%

2.2%

7.3%

11.6%

5.1%

4.7%

 

4 – لیزینگ و SME’s در ایران

براساس تعریف وزارت صنعت، معدن و تجارت كارگاه­های با كمتر از 50 نفر كاركن بنگاه­های كوچك و متوسط محسوب می­شوند. درحالیكه 24.4 درصد سهم میزان سرمایه­گذاری در كل صنعت متعلق به بنگاه­های كوچك و متوسط است، 42.2درصد از اشتغال ایران متعلق به این گروه می­باشد. بنابراین دسترسی این گروه به منابع مالی جهت رونق اقتصادی مفید فایده است. بررسی لیزینگ جهان نشان از حیاتی بودن ابزار لیزینگ برای SME’s دارد. همانطور كه در جدول شماره  2 نشان داده شد، بنگاه­های كوچك و متوسط از تمامی حوزه­های خدمات لیزینگ حتی خودرو استفاده می­كنند.

بطور متوسط 7 شركت لیزینگ طی 9 سال گذشته در حوزه­های ماشین­آلات و تجهیزات صنعتی، شناورهای دریایی، تجهیزات پزشكی و … فعالیت داشته­اند. طی 9 سال گذشته این شركت­ها طی20 هزار فقره قرارداد تسهیلاتی به ارزش733, 27 میلیارد ریال به متقاضیان خرید ماشین­آلات و تجهیزات صنعتی پرداخت نموده­اند. مسلماً صاحبان كسب و كار با خرید تجهیزات و ماشین­آلات صنعتی موفق به ایجاد اشتغال بیش از 1 نفر می­شوند. اما بدلیل فقدان آمار شفاف و قابل اتكاء فرض می­كنیم هر فقره قرارداد فقط و فقط 1 شغل ایجاد كرده باشد. در این صورت صنعت لیزینگ ( این 7 شركت) طی 9 سال گذشته موفق به ایجاد 20 هزار شغل شده است. این رقم با احتساب قراردادهای مربوط به خودروی كار به 122 هزار شغل افزایش می­یابد. از سوی دیگر لیزینگ ایران با كمك به افزایش توان خرید مشتریان منجر به رونق صنایع خصوصاً صنعت خودرو و ایجاد اشتغال بصورت غیر مستقیم شده است.

نمودار شماره 3 ایجاد شغل توسط صنعت لیزینگ

5 – مشكلات صنعت لیزینگ ایران درحمایت از SME’s:

  • اگرچه بدلیل فقدان آمار مشخص امكان اندازه­گیری اشتغالزایی مستقیم و برآورد اشتغالزایی غیر مستقیم توسط لیزینگ مشخص نیست، اما تجزیه و تحلیل اطلاعات دردسترس نشان از تأثیر بسزای لیزینگ در ایجاد اشتغال دارد. همچنین در این راستا شركت­های لیزینگ نیز می­توانند مانند بانك­ها برآورد ایجاد اشتغال تسهیلات اعطایی را در فرم­های پذیرش مشتریان درج نموده و با ارائه اطلاعات به كانون شركت­های لیزینگ ایران در جهت تصمیم­سازی برای صنعت لیزینگ ایران، بصورت یكپارچه همكاری نمایند.
  • توسعه صنعت لیزینگ در ایران نیازمند بهبود اقدامات و تصمیم­گیری از هر دو طرف فعالان و قانون­گذاران می­باشد.
  • شركت­های لیزینگ ایران در فرایندهای خود از انعطاف مناسب برخوردار نبوده و در سطح خدمات لیزینگ جهان عمل نمی­كنند. اگرچه فقدان بستر قانونی مشابه قوانین جهانی در ایران در رفتار لیزینگ تأثیرگذار است، در بسیاری از موارد از جمله تنوع حوزه­های فعالیت، روش­ها، محدود بودن خدمات پس از انعقاد قرارداد و … كاستی هایی از سوی فعالان لیزینگ وجود دارد.
  • فقدان فرهنگ لیزینگ و عدم شناخت صنعت لیزینگ توسط صاحبان صنایع، خریداران و SME’s
  • از میان روش­های متنوع لیزینگ در ایران فقط لیزینگ مالی و دربرخی موارد خرید و اجاره مجدد انجام می­شود. لیزینگ عملیاتی بعنوان یكی از مهمترین روش­های لیزینگ جزء عقود مجاز نیست.
  • استفاده از مزایای مالیاتی لیزینگ توسط موجر/مستأجر در بسیاری از كشورهای درحال توسعه و توسعه یافته جهت حمایت از لیزینگ و پیرو آن رونق اقتصادی استفاده می­شود. اما در لیزینگ ایران علاوه بر پرداخت مالیات، 8% مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت می­شود كه تأثیر بسیاری در عملكرد لیزینگ دارد.
  • مورد اجاره در صنعت لیزینگ به نام موجر بوده و بعنوان وثیقه شناخته می­شود. بدین ترتیب درصورت بروز اقساط معوق موجر حتی بدون اطلاع مستأجر می­تواند مورد اجاره با بازپس گیرد. این درحالی است كه در ایران شركت­های لیزینگ جهت وصول مطالبات معوق هزینه­های بسیاری را بابت طی فرایندهای فسخ و استرداد پرداخت می­نمایند. در برخی از موارد نیز از صاحبان كسب و كار وثیقه­های دیگری اخذ می­گردد.
  • نرخ سود اجاره در صنعت لیزینگ باتوجه به ریسك اجاره تعیین می­شود ولی نرخ سود لیزینگ ایران دستوری است.
  • وجود بستر قانونی نامناسب برای فعالیت صنعت لیزینگ منجر به كاسته شدن جذابیت و مزایای لیزینگ در ایران شده است. شاید سقف تسهیلات بالا و حتی بدون وثیقه تنها جذابیت حال حاضر در صنعت لیزینگ برای مشتریان باشد. شركت­های لیزینگ ایران تنها با دریافت چك و سفته به صاحبان كسب و كار و رانندگان خودروهای سنگین تسهیلات بالای 70 میلیون تومان پرداخت می­نمایند. پرداخت تسهیلات به اینصورت در صنعت بانكداری به ندرت مشاهده می­شود. اما فعالان صنعت لیزینگ در بازگشت سرمایه خود دچار مشكل بوده و در این خصوص همواره با اعتراض­های فراوان مواجه بوده­اند.
  • درحالیكه حجم عملكرد صنعت لیزینگ طی سال­های اخیر كاهش یافته ، سرانه تسهیلات اعطایی افزایش و تعداد قراردادها نیز كاهش یافته است. این امر ناشی از شكاف عرضه و تقاضا و پتانسیل بالای تقاضا برای لیزینگ و فقدان منابع مالی می­باشد. كمبود منابع مالی همواره از مهمترین مشكلات لیزینگ بوده است.
  • یكی از مهمترین دغدغه وام های بانكی عدم انحراف در مصرف وجوه است. وجود این مزیت لیزینگ برای دولتمردن جهت ایجاد اشتغال مفید است. همانطور كه گفتیم طی 9 سال گذشته بطور متوسط 7 شركت لیزینگ 122 هزار اشتغال ایجاد نموده­اند. بنابراین توسعه كمی و كیفی صنعت لیزینگ باتوجه به مزایای بالفعل آن در ایران و همچنین ایجاد بستر قانونی برای به فعلیت درآوردن مزایای بالقوه آن موجب رونق اقتصادی می­شود.

منابع:

  • آمار عملكرد صنعت لیزینگ، گزارش كانون شركت­های لیزینگ از سال 1383 لغایت 1392
  • مركز آمار ایران،”سالنامه آماری كشور – 1391″
  • لیزینگ صنعت و معدن، آبان 1386، “آموزش لیزینگ”
  • European Investment Fund, 2012, “The importance of leasing for SME’s”
  • Murad, “Leasing – Path to a prosperous SME sector”
  • Balling,B.Bernat, ” Finance SME’s in Europe”