ليزينگ راهی بسوی توسعه كارآفرينی

فصلنامه 9

لیزینگ راهی بسوی توسعه كارآفرینی

بنگاه­های خرد و كوچك ستون اقتصاد كشورها هستند و دركشورهای درحال توسعه افزایش آگاهی دولت­ها از پتانسیل صنعت لیزینگ در پشتیبانی از صنایع خرد و كوچك و نقش آن­ها در ایجاد اشتغال و كاهش فقر، شتاب فزاینده­ای داشته­ است. این درحالی است كه اشتغال جوانان در بسیاری از كشورها از مهمترین معضلات آن كشور محسوب می­شود و بنابراین تمركز بر توسعه صنایع خرد و كوچك كاملاً اقتصادی است.

براساس آمار و اطلاعات در كشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، 60 الی 90درصد از بنگاه­های اقتصادی را SME’s تشكیل می­دهند و تقریباً با همین نسبت نیز در ایجاد اشتغال سهم دارند. واژه  SME’s با رشد چشمگیر این بنگاه­ها در كشورهای درحال توسعه كه بدلیل كمبود منابع انسانی متخصص و منابع مالی، در آنها شركتهای بزرگ كمتری وجود دارند، به شهرت رسیدند.  ژاپن و كره از جمله نمونه­های موفق در توسعه SME’s هستند. پشت سر تویوتا، هوندا و سامسونگ تعداد بسیاری از كسب و كارهای خانگی هستند كه به تولید مشغولند. این مشاركت بالا منجر به افزایش قدرت و بهبود تخصص ها شده كه بدنبال آن باعث افزایش بهره­وری و كیفیت نیز می­گردد. طی سال­های اخیر ببرهای آسیا (كره، مالزی، تایلند، اندونزی و تایوان) صنعت لیزینگ موفقی داشته­اند. همچنین كشور چین با نرخ رشد اقتصادی 7% بدلایلی همچون سیاستهای پولی حمایتی و جذب سرمایه­گذاری خارجی در صنعت لیزینگ، از 41% رشد در این صنعت برخوردار شده است. سهم لیزینگ از سرمایه­گذاری در كشور كره 28درصد است كه بیشترین منفعت آن را SME’s برده­اند. ما نیز می توانیم از تجربه كشورهای آسیایی از پشتیبانی SME’s استفاده كنیم.

بطور كلی بیشتر این بنگاه­ها جهت تأمین منابع مالی خود از وام­های بانكی و یا فروش سهام استفاده می­كنند. اگرچه بدلیل فقدان ثبات در این شركت­ها و عدم وجود اطلاعات شفاف درخصوص آن­ها، دسترسی این بنگاه­ها به منابع مالی همواره از مهمترین مشكلات اقتصادی و مالی بوده است. این درحالی است كه دسترسی SME’s به منابع مالی برای سرمایه­گذاری، متضمن رشد اقتصادی بوده و كمبود منابع مالی برای ایشان موجب محدودیت­های بسیاری در نقدینگی و كسب و كار آن­ها می­گردد.  SME’s برای دریافت وام­های بانكی با محدودیت­های بسیاری مواجه می­شوند و امكان جذب سرمایه مستقیم از بازارهای مالی را نیز ندارند. البته ناگفته نماند در شرایط ركود اقتصادی حاكم بر كشور بسیاری از بانك­ها از اعطای وام­ نیز خودداری می­كنند.

 مهمترین مزیت لیزینگ غیروثیقه­ای بودن آن است كه منجر به افزایش درآمد صنایع با استفاده از مزایای لیزینگ می­شود. در سایر كشورهای جهان هیچ­گونه وثیقه­ای در استفاده از فرایندهای لیزینگ اخذ نمی­گردد. این عدم دریافت وثیقه در ازای دریافت تسهیلات خرید كالا خصوصاً برای صنایع خرد و كوچك كه همیشه دریافت وام­های بانكی را برای آن­ها مشكل بوده، بسیار مفید است. درعوض قوانین و مقررات باز پس­گیری مال­الاجاره­ای كه به نام شركت لیزینگ است بسیار راحت می­باشد. لكن در حال حاضر شركت­های لیزینگ ایران مبالغ بالایی را صرف هزینه­های دادرسی و فسخ و استرداد قراردادهای دارای اقساط معوق می­كنند كه خود منجر به افزایش قیمت تمام شده لیزینگ می­گردد.

 در بسیاری از موارد نیز توقعاتی جهت ورود سیستم مالی به حوزه­های پرریسك­تر اقتصادی وجود دارد. مطابق حسابداری لیزینگ ریسك بالاتر یعنی قیمت تمام شده بالاتر و عامل ریسك یكی از مهمترین پارامترهای محاسبه قیمت تمام شده در لیزینگ است. براین اساس و مطابق روش سایر كشورهای جهان قیمت(نرخ سود) هر قرارداد با قرارداد دیگر براساس نرخ ریسك آن مشخص و تعیین می­گردد.

چندین سال است كه دست­اندركاران صنعت لیزینگ برای افزایش آگاهی فرهنگ لیزینگ تلاش می­كنند. چاپ كتب و مقالات بسیار توسط شركت­های لیزینگ، حمایت از پایان نامه­های دانشجویی و افزایش تعداد پایان­نامه­ها پیرامون این صنعت از مهمترین موفقیت­های چندسال اخیر است..

اما هنوز لیزینگ در ایران با چالش قانونگذاری مواجه است كه دو طرف عرضه و تقاضا در آن را با مشكلات بسیاری مواجه می­كند. برداشتن محدودیت­ها باعث تشویق صنایع خرد و كوچك شده و به حیات آن ها جان دوباره می­بخشد. پتانسیل وسیع لیزینگ برای حمایت از رشد صنایع خرد و كوچك با مزایای بسیاری كه دارد از جمله جنبه اسلامی بودن آن، در توسعه اقتصادی كشور كمك شایانی می­كند.

بدلیل فقدان زیرساخت لازم در صنعت لیزینگ ایران، شكاف این صنعت با سطح جهانی آن روز به روز بیشتر می­شود. ابداع روش­های مختف لیزینگ، استفاده از لیزینگ در تمامی صنایع، لیزینگ پرخطر و … همه و همه جهت رونق كلیه بخش­های اقتصاد مفید هستند كه متأسفانه امكان بهره­برداری از آن­ها در ایران وجود ندارد. درحالیكه صنعت لیزینگ جهان از مزایای مالیاتی لیزینگ برخوردار می­شوند فعالان لیزینگ ایران با مشكل مالیات بر ارزش افزوده مواجه شده­اند كه عملاً مزیت رقابتی لیزینگ را از بین برده است.

لذا زمان آن رسیده كه با افزایش آگاهی از صنعت لیزینگ بعنوان تكنیكی برای تأمین منابع مالی كوتاه و میان مدت زیرساخت­های لازم برای تسهیل خرید تجهیزات سرمایه­ای مورد نیاز خصوصاً در بخش  SME’s را فراهم نماییم.